Kale wielrenners in het voordeel, ook met helm zijn ze veel aerodynamischer

Wetenschapper Bert Blocken vertelt hoe een kaal hoofd ook onder een helm z'n werk doet. Dat verklaart waarom die kale uit je groepje zo hard rijdt..

mathieu van der poel als kale wielrenners

Kaal worden, het is voor veel mannen toch een heet hangijzer. Maar als je fietst heeft het ook grote voordelen. Wetenschapper Bert Blocken legt uit hoe kale wielrenners in het voordeel zijn en er is ook een filmpje dat een beter inzicht geeft.

Hoe minder haar, hoe beter: kale renners in het voordeel

Blocken is eigenlijk dé aerogoeroe van de lage landen, hoewel hij tegenwoordig in Groot-Brittannië resideert. Eerder deed bijvoorbeeld Jumbo-Visma windtunneltesten bij hem in Eindhoven.

In het huidige wielrennen draait het steeds meer om aerodynamica en dus wordt bijna alles onderzocht. Zo ook wat het beste is ónder je helm. Dat zonder helm een kaal hoofd het meest aerodynamisch is, klinkt logisch. Maar ook met helm is dat het geval. De wetenschapper legt uit dat de luchtstromen dan makkelijker door de helm gaan er bij de nek weer uitkomen.

In een filmpje van Specialized testen ze met een vrouwelijke renster wat de invloed van haar haar is. En die bevestigen wat Blocken zegt: in principe geldt: hoe minder haar, hoe beter. Als je harder wil fietsen, moet je dus even met de tondeuse aan de gang; als de natuur zelf nog niet z'n werk doet...

Het filmpje

Een poosje zagen we Mathieu van der Poel opeens met een gemillimeterd hoofd, nu heeft Matje meer een matje. Maar met het korte kapsel is hij dus in het voordeel op z'n concurrenten. Misschien in 2025 toch maar wat dat kortere koppie om Tadej Pogacar de baas te kunnen - is het trouwens al eens uitgezocht wat dat plukje haar uit zijn helm hem kost qua aero?

Pelotonpraat
  • Beeld: Instagram Alpecin-Deceuninck