Philip Roodhooft: ‘Niet ten koste van alles naar de WorldTour’

Dit weekend staat Mathieu van der Poel voor de belangrijkste cross van de winter. Maar zijn ploeg kijkt verder dan dat. We spraken met Philip Roodhooft over de ontwikkeling van VDP en de bijbehorende ambities van de ploeg.
Roodhooft

Naar verluidt werkt de ploeg komend seizoen met een budget van zo’n acht miljoen euro. In korte tijd is de formatie van Christoph en Philip Roodhooft uitgegroeid tot een WorldTour waardige ploeg. “Met zowel Alpecin als Fenix hebben we een overeenkomst tot en met 2021 en met onze fietssponsor Canyon hebben we een contract gesloten tot en met 2023. Die twee jaar vinden we prima, want zekerheid is sowieso iets vreemds in het wielrennen. Als we na twee jaar Alpecin-Fenix geen sponsor weten te overtuigen dan hebben we bovendien iets niet goed gedaan.”

De groei van de ploeg is sneller gegaan dan verwacht, de prestaties van Van der Poel hebben alles in een stroomversnelling gebracht, beaamt ook Roodhooft. “Doordat Mathieu meteen zo goed presteerde, zal 2020 anders worden. Er zal meer naar onze ploeg worden gekeken en daarom wilden we Mathieu beter omringen. Dus dat we in een groep van veertig renners nog met drie man zijn vertegenwoordigd. Dat was vorig seizoen soms ook het geval, want de jongens hebben het geweldig gedaan. Maar we mogen ook niet blind zijn; de renners van vorig jaar waren vooral blij dat ze daar zaten en konden weinig meer voor Mathieu betekenen. Laat staan dat ze als bliksemafleider konden dienen. Iemand als Petr Vakoč zou dat wel moeten kunnen.”

Van der Poel onbetwiste kopman

Tijdens de contractonderhandeling met nieuwe renners zijn de gebroeders Roodhooft glashelder: als hij start dan is Van der Poel de onbetwiste kopman. “We gaan geen discussies voeren met renners die zeggen: maar ik voel me ook goed vandaag”, vertelt Roodhooft zonder enige vorm van twijfel. “Mathieu is de absolute kopman. Als hij tijdens een koers eens aangeeft dat hij niet goed is dan kunnen er altijd nog kansen komen voor andere renners. En doordat Mathieu zich ook op het mountainbiken richt zal hij bij veel koersen die we rijden afwezig zijn. Daar krijgen andere renners eveneens kansen. Mathieu is ook maar een mens en hij kan natuurlijk niet alles rijden. Het is zaak dat we achteraf niet hoeven te concluderen dat het te veel is geweest voor hem.”

Wildcards

Als ProTeam is Alpecin-Fenix momenteel nog afhankelijk van wildcards, om mee te doen in grote koersen. Een probleem dat opgelost kan worden door in de komende jaren door te stoten tot de WorldTour. Roodhooft sluit het niet uit, maar geeft aan dat het geen doel op zich is voor zijn ploeg. “De WorldTour is geen grote ambitie, maar dat was het ook niet om zo snel een wegploeg te worden. We zullen alert zijn als de kans zich voordoet. We doen het alleen niet ten koste van alles, want toen het verhaal van de fusie met Katusha voorbijkwam vonden we de omstandigheden niet juist en hebben we gekozen voor onze eigen weg. De WorldTour geeft startrecht, maar ik vind persoonlijk dat het een aantal ploegen ook laat indommelen. Zo van: we zijn er toch bij in de grootste koersen.”

Bovendien heeft Alpecin-Fenix met Van der Poel de hoogste troef in handen. Tourdirecteur Christian Prudhomme zou Van der Poel de Tour de France van 2021 al in het vooruitzicht hebben gesteld. Roodhooft: “Een kopman voor het algemeen klassement? Dat is op dit moment geen optie voor ons. Ten eerste is zo’n iemand budgettair een ander verhaal. Daarnaast zijn we afkomstig uit de offroad-disciplines. Dat is een uur lang volle bak koersen en dat sluit niet aan op het berekende rijden van klassementsrenners. Dat betekent niet dat we geen ambities hebben in grote rondes. Alleen zal dat gericht zijn op ritten kapen en in de Tour de France de groene trui. Voor een klassementsman een groot deel van het budget spenderen en onze filosofie op de schop gooien, willen we absoluut niet.”

Laatste nieuws