TU Eindhoven en KU Leuven: 'Froome's daaltechniek niet de snelste'

Naar aanleiding van de afgelopen Tour de France zochten de universiteiten het uit.

TU Eindhoven en KU Leuven: 'Froome's daaltechniek niet de snelste'

Na lang onderzoek kwamen de TU Eindhoven en KU Leuven tot de conclusie dat de daaltechniek gebruikt door Chris Froome in de Tour de France niet de snelste is.

Bert Blocken, professor op beide universiteiten, openbaarde het onderzoek op LinkedIn. In het onderzoek worden zes verschillende daalposities gemeten:

1) Chris Froome op de Peyresourde

2) 'Pantani-positie'

3) Met de rug gestrekt

4) Met de rug naar beneden

5) Met de rug omhoog

6) 'Top tube safe'

De verschillende daalposities in beeld.

"Dit onderzoek werd in gang gezet na de achtste etappe van de Tour de France in 2016", aldus Blocken. "Het meest opvallende in die rit was de manier waarop Chris Froome de Col de Peyresourde af daalde." Het leidde tot een onderzoek naar de aerodynamica en winstmogelijkheid van verschillende daalstijlen. Hierbij zijn voor iedere positie volledig gelijke omstandigheden gebruikt.

De uitkomst.

Uit verschillende windtunneltests en berekeningen blijkt dat niet de positie van Chris Froome de beste is, maar 'top tube safe' zoals Peter Sagan vaak illustreert. De stijl met de rug omhoog blijkt het minst efficiënt. Froome daalde al 9% efficiënter, maar de stijl van Sagan levert daar bovenop nog eens 8% winst op. In de afdaling van de Peyresourde had de Slowaak dat alleen al 1 minuut en 7 seconden winst op Froome op kunnen leveren.

Foto: YouTube