Ochowicz luidt noodklok: "UCI, verbeter veiligheid"

Ochowicz luidt noodklok: "UCI, verbeter veiligheid"

Jim Ochowicz heeft genoeg van het passieve gedrag van de UCI ten opzichte van veiligheid. In een open brief aan voorzitter Brian Cookson doet de BMC-eigenaar een oproep om het voor renners veiliger te maken in het peloton.

Er zijn dit jaar al tal van incidenten in het peloton geweest. Sommige grote valpartijen waren onvermijdelijk, andere ongelukken hadden voorkomen kunnen worden. Dat is de gedachte die leeft bij Jim Ochowicz. Daarom stuurde de BMC-baas een brief aan de UCI met een dringende oproep om de veiligheid te verbeteren.

"Laat iemand opstaan!", schrijft Ochowicz. "Veiligheidsproblemen lijken alleen maar toe te nemen in het professionele wielrennen. De sport heeft een leider nodig die de moed heeft om verbeteringen door te voeren."

Aanrijdingen

Jesse Sergeant in de Ronde van Vlaanderen, Jakob Fuglsang in de Tour de France, Greg Van Avermaet in de Clasica San Sebastián, Peter Sagan in de Vuelta a España... Allemaal werden ze aangereden in koers. Ochowicz vindt dat er nu iemand moet optreden tegen dit 'zinloze geweld'.

"Veiligheidsmaatregelen in WorldTour-wedstrijden worden niet genomen naar aanleiding van vergaderingen van de UCI Safety Committee. Sterker nog, er is een passieve houding ten opzichte van veiligheid. En dat terwijl de problemen zich langzamerhand opstapelen en aan de orde van de dag zijn."

Oplossingen

De oproep van Ochowicz is niet alleen een klaagzang. De Amerikaan komt ook met concrete oplossingen.

Parkoers: de organisatie en de UCI is verantwoordelijk voor de veiligheid op het parkoers. Deze twee instanties dienen het parkoers te controlen en dit op te voeren naarmate de wedstrijd dichterbij komt.

Grootte peloton/karavaan: in grote rondes mogen 20 teams met elk negen renners aan de start verschijnen, 17 WorldTour-teams en drie pro-continentale teams. In andere WorldTour-wedstrijden 22 ploegen met acht coureurs, waarvan 17 WorldTour-ploegen en vijf pro-continentale ploegen.

Bestuurders auto/motor: de UCI moet iedere bestuurder van een auto of motor testen of ze gekwalificeerd zijn om in een peloton te rijden.