HomeMateriaalGetest: Giant Revolt gravelbike

Getest: Giant Revolt gravelbike

Coronacrisis of niet, er mag gelukkig nog wel gefietst worden. Maar wel in je eentje. En dat kan natuurlijk heel goed op een gravelbike. Afgelopen najaar testten we de Giant Revolt Advanced 0 tijdens de LtD Gravel Raid. Dit carbon speeltje is gemaakt voor offroad en lange tochten.

Ik mocht tijdens de LtD Gravel Raid de Giant Revolt Advanced 0 gravelracer uitproberen. Misschien is het handig om eerst even kort te benoemen waarin een gravelracer zich onderscheidt van een racefiets en een cyclocrosser. Gravelracers zijn gemaakt om comfortabel en snel lange afstanden af te leggen, veelal op onverhard terrein. Ten opzichte van een racefiets heeft een gravelracer ruimte voor bredere banden. Zo kun je in de Revolt banden tot 45 millimeter breed monteren. Bij een pure racefiets past dit niet. Daarnaast zie je dat een gravelracer vaak bevestigingsmogelijkheden voor tassen en dergelijke heeft zodat hij geschikter is voor bikepacken en lange tochten. Je zit vaak wat rechterop en de wielbasis is langer. Daarin zit ook meteen het onderscheid met een cyclocrosser. Een pure cyclocrossfiets stuur veel directer dan een gravelracer. Immers, in een veldrit gaat het veel meer om behendigheid, comfort is van ondergeschikt belang.

Dit zie je ook terug wanneer je de geometrie van de Revolt vergelijkt met de TCX cyclocrossfiets van Giant. Je zit wat rechterop en de wielbasis is langer, wat de fiets meer stabiliteit geeft. De zadelpen is niet rond, maar D-vormig waardoor hij wat extra flex heeft en daarmee schokken en vibraties beter opvangt. Dit iets wat ik ook merkte tijdens het fietsen. Het was in het begin even wennen, maar het voelt wel degelijk comfortabeler. Het stuur heeft dezelfde D-vormige doorsnede, om dezelfde reden uiteraard. Deze versie van de Revolt heeft een carbon frame in een hip kleurtje. Die kleur heeft natuurlijk geen invloed op de rij-eigenschappen, maar het oog wil ook wat natuurlijk. De fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra RX, een prima en betrouwbare groep. De Praxis crank heeft een 48/32 verhouding en wordt gecombineerd met een 11-34 cassette. Inderdaad, het grootste tandje van de de cassette heeft meer tandjes dan het binnenblad! In mijn geval geen overbodige luxe…

Lekker veel tandjes achteraan. En lekker veel modder!

Hoe fietst dat dan? Ja, erg lekker. Ik ben gewend om op een cyclocrosser door de bossen te fietsen en merk dat dat deze gravelracer iets anders fietst. Comfortabeler en stabieler, maar erg voorspelbaar. Ook stuurt hij iets minder direct dan een crosser of een racefiets. Dat wil niet zeggen dat de Revolt een trage fiets is, zeker niet! Leg er een setje wegbanden om en je kunt er lekker mee doorfietsen op de weg. Zoals ik al schreef is het frame van carbon en dat fietst erg direct. Ik heb een paar keer bergop versneld en de fiets deed gezwind wat ik wilde. Je hoeft niet hard te werken om hem op gang te brengen, wat zeker op korte klimmetjes wel fijn is. 

De Revolt is voorzien van Maxxis Velocita banden. Prima banden voor droge omstandigheden, maar wanneer het zo nat is als in het weekend van de Gravel Raid zijn bandjes met iets meer profiel wel fijner. Bergop slipte ik af en toe weg omdat ik te weinig tractie had en bergaf wat het soms wat glijden. Ik denk dat pure crossbanden, zoals Grifo’s, meer op hun plaats waren. Maar goed, een setje banden is snel te vervangen, dus wat mij betreft is dit niet een heel groot minpunt. Een groot voordeel van deze banden is wel dat ze vanuit de fabriek tubeless zijn. Zo had ik met het afdalen geen angst voor stootlekken en wat mij betreft is dit gewoon een must voor het gravelracen. Je komt immers genoeg stenen tegen op die onverharde paden. Al met al is de Revolt gewoon een ontzettend allround fiets. Op verschillende plekken zitten bevestigingspunten, zodat je hem vol kunt hangen met tassen, handig voor een bikepack-trip dus. Maar langere ritten of offroad-tochtjes in de buurt zijn ook geen probleem. En zet er een setje wielen met racebanden in en je kunt hem net zo goed gebruiken voor een groepsrit.

Na afloop moest er wel even gepoetst worden…

Specificaties

Frame: Advanced-Grade Composite

Groepset: Shimano Ultegra RX met 11×34 cassette

Crank: Praxis Zayante 32/48

Wielen: Giant CXR-1 Composite

Banden: Maxxis Velocita, 40mm

Gewicht: 8,5 kg

Beeld: Giant / Tom Akkerman

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

🎥 Renner neemt losgeslagen paard bij de teugels tijdens koers in de Ardennen

Bizarre taferelen tijdens de Arden Challenge, een koers in de Belgische provincie Luxemburg. Een...

Vollering over vertrek: ‘Ik was een beetje verbaasd door het statement van de ploeg’

Het ziet er naar uit dat Demi Vollering volgend jaar andere oorden gaat opzoeken....

Kopecky over saga rond vertrek Vollering: ‘Dit gedoe is voor niemand in de ploeg leuk’

Verrassend nieuws vanuit het kamp van SD Worx-Protime. Woensdag liet ploegleider Danny Stam weten...

Wout van Aert met succes geopereerd, ploeg geeft nieuwe update

Wout van Aert is deze namiddag in Herentals met succes geopereerd aan zijn sleutelbeen....

Meer zoals dit

Met deze simpele ingrepen bouw je een racefiets om tot (tijdelijke) gravelfiets

Gravelen is booming business. De discipline kwam overgewaaid van de Verenigde Staten naar Europa...

Rapha lanceert super aerodynamische (en prijzige) trui: ‘Je wint er bijna 8 watt mee’

De laatste dagen is er veel te doen rond de radicale helmen waarmee de...

Geld teveel? Dit zijn momenteel de 10 duurste koersfietsen!

Fietsen heb je in veel verschillende soorten, merken, keuren en prijscategorieën. En die prijzen...