Tony Martin over handhaving nieuwe regels: 'Waar ligt de grens?'

Het is al jaren een bekend beeld: Tony Martin die liggend op zijn stuur kilometers lang op kop sleurt van het peloton. Vanaf april zien we dat niet meer, want dan is die positie verboden. Der Panzerwagen heeft daar wel een mening over.

Tony Martin over handhaving nieuwe regels: 'Waar ligt de grens?'
  • Afbeelding van Tony Martin Tony Martin

Of het nou voor HTC Highroad was, Quick Step of tegenwoordig voor Jumbo-Visma. Tony Martin sleurt al jarenlang op kop van het peloton. De viervoudig wereldkampioen tijdrijden doet dat natuurlijk in dienst van zijn kopmannen en als tijdrijder zoekt hij de meest aerodynamische positie op. Dat mag vanaf april niet meer. De UCI vindt het te gevaarlijk, net als in de afdaling op de bovenbuis van de fiets gaan zitten. De internationale wielerbond dreigt met geldboetes, strafpunten op de UCI-ranking en in het ergste geval zelfs diskwalificatie.

De Duitser kan het wel enigszins begrijpen. "Het is niet per se nodig om zo te rijden. Natuurlijk is er een risico. Maar laten we eerlijk zijn. Ik heb nog nooit een ongeluk gezien door deze rijstijl. Wij zijn profs. Ik weet heel goed wanneer ik zo wel kan rijden en wanneer niet", zegt hij in AD Sportwereld.

Maar, zo stelt hij, er zijn belangrijker zaken wanneer het gaat om veiligheid. "Laat de UCI die échte problemen aanpakken. Dan moet het gaan over al die vluchtheuvels waar wij langs moeten", vindt de renner van Jumbo-Visma. "Motoren die ongelukken veroorzaken. Auto's die op het parkoers staan of er zelfs op rijden. Dát zorgt voor de zware crashes. Zaken die wij zelf niet kunnen beïnvloeden. Dat moet het beginpunt zijn. Niet onze houding op de fiets."

Ook denkt hij dat handhaving een probleem gaat worden. "Sommige renners rijden met hun armen aan de binnenkant van het stuur, maar hun handen wél dicht bij de remmen. Mag dat wel? Waar ligt de grens?", vraagt hij zich af.

Nieuws
  • Cor Vos