doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Gespot: dit is de nieuwe Shimano Dura-Ace groepset

In de Baloise Belgium Tour werden de renners van Team Sunweb gespot met de nieuwste Shimano Dura-Ace groepset. Deze is nog niet op de markt en dus is er nog veel onduidelijk (is het draadloos of niet?), maar de foto's tonen maken al het één en ander duidelijk.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fe01b105762 img{#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fe01b105762 img{#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fe01b105762 img{#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-60fe01b105762 img{#fig-60fe01b105762 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Gespot: dit is de nieuwe Shimano Dura-Ace groepset

Op Twitter circuleren de nodige beelden van de Scott fietsen van Team DSM, waarop duidelijk een nieuwe versie van de Dura-Ace groepset te zien is. Volgens BikeRadar gaat deze groep het typenummer 9200 krijgen (de huidige versie is 9100, dus dat lijkt vrij logisch).

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

Het belangrijkste verschil zit hem in het aantal tandjes op de cassette. Dura-Ace wordt 12-speed, een tandje extra ten opzichte van de huidige 11-speed groepen. Concurrenten SRAM en Campagnolo zijn al een tijdje over op 12-speed, dus dit was te verwachten. Over de cassetteverhoudingen (en of er bijvoorbeeld een cassette met een '10' komt) is nog niks zinnigs te zeggen.

De vorm van de shifters is iets veranderd. Net als bij de GRX gravelgroepset hebben de rubbers meer profiel, zodat ze steviger in de hand liggen. De voorzijde lijkt iets aerodynamischer te zijn vormgegeven en ook de schakelknoppen lijken iets groter te zijn en meer grip te bieden. De cranks zijn niet heel erg veranderd, ze zijn vooral hoekiger geworden. Het is daarnaast interessant om te zien dat er een dubbelzijdige vermogensmeter op zit. Welk type dat is, is op de foto's niet te zien. Hij is wel mooi geïntegreerd in de vorm van de crank.

De achterderailleur is niet heel spectaculair veranderd, hij is net als de voorderailleur iets slanker dan z'n voorganger. De derailleurkooi lijkt ook langer te zijn. De grote vraag is natuurlijk: is deze groep draadloos? Daar is moeilijk een antwoord op te geven. We zien bij zowel de voor- als de achterderailleur een kabel naar binnen lopen. Het kan ook zo maar zijn dat de derailleurs onderling verbonden zijn en een draadloze verbinding met de shifters hebben.

Op basis van de patenten die Shimano heeft aangevraagd, wordt één en ander (draadloos of niet draadloos) misschien iets duidelijker. Je leest het in onderstaand artikel.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws