doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Mooi! Shimano introduceert nieuwe 12-speed (en deels draadloze) Dura Ace en Ultegra groepsets

De geruchten waren er al vrij lang, maar nu bevestigt Shimano het ook: de nieuwe Dura Ace en Ultegra groepsets worden 12-speed en deels draadloos. Verder zien we ingebouwde vermogensmeters, tubeless wielen, andere remschijven en gaat het opladen van de Di2 accu ook anders. Overigens is de Dura Ace alleen nog maar als Di2-variant verkrijgbaar.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-614c868acab6c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614c868acab6c img{#fig-614c868acab6c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614c868acab6c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614c868acab6c img{#fig-614c868acab6c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614c868acab6c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614c868acab6c img{#fig-614c868acab6c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614c868acab6c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614c868acab6c img{#fig-614c868acab6c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Mooi! Shimano introduceert nieuwe 12-speed (en deels draadloze) Dura Ace en Ultegra groepsets

We zagen de nieuwe Dura Ace groep eerder dit jaar al 'in het wild', tijdens de Baloise Belgium Tour en toen al werd er flink gespeculeerd. Feitelijk gezien blijkt dat alle geruchten klopten. Shimano maakt, in navolging van SRAM en Campagnolo, nu ook de stap naar 12-speed. Dura Ace wordt Di2-only en er zal nog steeds een velgrem set-up zijn. Daarnaast zijn er grotere kettingbladen (54-40) en komt er een 11-34T cassette.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

De R9200 groep, zoals de nieuwste groep heet, kent de grootste verandering in de verbinding tussen shifters en derailleurs. Dat gaat voortaan draadloos. De derailleurs zijn via de batterij wel aan elkaar verbonden. Het opladen gaat voortaan via een oplaadpunt in de achterderailleur. Volgens Shimano daalt de snelheid van schakelen behoorlijk. 58% minder voor de achterderailleur, 45% voor de voorderailleur.

De accu gaat zo'n 1000 kilometer mee tussen twee laadmomenten en de shifters worden gevoed door twee knoopcelbatterijen, die 1,5 tot 2 jaar mee moeten gaan. Overigens is er ook een volledig bekabelde optie. Via de derailleur wordt de groepset via ANT+ ook verbonden met andere apparaten, zoals je fietscomputer. Dit alles geldt overigens ook voor Ultegra.

Shifters, cassette, crank

De vorm van de shifters is ook veranderd. Ze zijn voorzien van een verhoogd bovendeel met een lichte kromming naar binnen en een groter oppervlak tussen de shifter en het stuur. Hierdoor heb je betere grip op de hoods en achter de hendel. en andere verandering zit in de grotere afstand tussen de Di2-knoppen op de shifter, waardoor de up- en down-shiftknoppen beter van elkaar te onderscheiden zijn, vooral met handschoenen aan of natte vingers. Ook zijn er klim- en sprintshifters en kun je alles naar je eigen voorkeuren afstellen via de E-TUBE app.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_middle_article');

Er zijn meerdere types cassette: 11-28, 11-30 en 11-34. Shimano kiest inderdaad niet voor een cassette met een 10 als kleinste kransje, maar hebben de cassettes geoptimaliseerd met een herziening tussen de 6e, 7e en 8ste tandwielen, zodat je daar soepele en consistente stappen behoudt. Overigens kun je de cassettes gewoon gebruiken op 11-speed body's. Dit geldt ook voor de Ultegra-cassettes. Een groot voordeel, want zo kun je je oude wielen blijven gebruiken. Van de crank zijn twee versies beschikbaar, met en zonder geïntegreerde vermogensmeter. Die vermogensmeter is via ANT+ of Bluetooth te koppelen met je fietscomputer.

Tot slot nog iets over de remmen. Er wordt gebruik gemaakt van technieken uit de MTB- en gravelremsystemen, waardoor er een veel directere en beter doseerbare remwerking verkregen wordt. Er wordt ook overgestapt naar remschijven die we uit het mountainbiken kennen (MT900 voor Dura-Ace en MT800 voor Ultegra). Overigens zijn de remblokken breder en is er meer ruimte tussen remblok en schijf, waardoor het systeem stiller is.

Wielen

Shimano heeft de groepsets ontworpen volgens het principe Science of Speed. In het kader daarvan hebben ze ook volledig nieuwe carbon tubeless en tubewielen (alleen Dura Ace) ontworpen. De wielen zijn verkrijgbaar in 36, 50 en 60mm hoogte. Ten opzichte van haar voorgangers zijn deze wielen lichter en aerodynamischer. De Dura Ace variant is daarbij natuurlijk lichter dan de Ultegra versie. Bij het tubeless C50 wielset is dat 1461 gram om 1570 gram.

Prijzen

De prijzen variëren van €2449,- voor de Ultegra Di2 schijfremvariant tot €3899,- voor de Dura Ace Di2 schijfremvariant. Wil je een powermeter? Dan komt er bij Ultegra €1000,- bij op. Voor Dura Ace is dit €1100,- extra. De groepsets voor velgremmen zijn iets goedkoper. €2149,- voor Ultegra en €3849,- voor Dura Ace.

Alle Dura Ace wielsets gaat €1998,- kosten. De prijs voor een Ultegra wielset ligt op €1398,-. Beide groepsets zijn vanaf oktober beschikbaar.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws