doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Interview | Trainer Peter Schep over Bissegger: 'Hij bleef maar om die helm vragen'

Stefan Bissegger maakte vandaag grote indruk door de tijdrit in de Benelux Tour met overmacht te winnen. Wieler Revue sprak met zijn coach Peter Schep en ontrafelde de geheimen van een goede tijdrit. En waarom rijdt hij met die bijzondere helm? "Die gast is steengoed", zegt Schep in elk geval over zijn poulain.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae700126e5 img{#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae700126e5 img{#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae700126e5 img{#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae700126e5 img{#fig-614ae700126e5 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Interview | Trainer Peter Schep over Bissegger: 'Hij bleef maar om die helm vragen'

In 2019 verruilt de Schep zijn baan als bondscoach van de Nederlandse baanwielrenners op de duuronderdelen voor een dienstverband bij de Amerikaanse WorldTour-ploeg. Zijn ervaring op de baan is een belangrijke reden dat manager Jonathan Vaughters bij Schep uitkomt.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

In de Wieler Revue WK Special vertelt hij dat hij voorafgaand aan een tijdrit een volledig dichtgetimmerd plan meegeeft aan Bissegger. "De powerstrategie van Stefan is zo’n beetje volledig bepaald van tevoren. Hij vindt het fijn om te weten wat je op een bepaald stuk kunt winnen als je daar net iets versnelt. Hij is die aanpak ook gewend. Als je dat niet bent en je hebt een mindere dag dan kun je juist onzeker worden van de strategie."

"Bij andere renners geef ik grovere lijnen mee. In die strategieën gaat veel tijd zitten, maar onze renners vinden het fijn om per gedeelte van het parkoers een opdracht te krijgen. Dat je tot een bepaalde bocht volle bak gaat bijvoorbeeld. Toen Scully vierde werd in Zwitserland gaf hij als feedback dat hij die duidelijke aanpak heel fijn vond."

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_middle_article');

Bouwvakkershelm

Bissegger rijdt zijn tijdritten meestal met een opvallende helm, die qua esthetiek ergens tussen een bouwvakkershelm en wc-pot valt, maar wel snel is. "In het voorjaar heb ik een aerotest met Stefan gedaan in de buitenlucht," vertelt Schep. "Toen hebben we die helm getest. Die bleek heel specifiek te zijn, want de helm is maar in één bepaalde positie gunstiger, terwijl je je in andere posities moet afvragen of het een positief effect heeft. Met die helm heeft hij een andere set-up dan met onze normale tijdrithelm. In de UAE Tour reed hij al met die aangepaste set-up, maar was de helm nog niet beschikbaar in onze teamkleuren. Hij bleef maar naar de helm vragen."

De helm van Bissegger is vooral voordelig op lange rechte stukken, waar je lange tijd zo compact mogelijk wil zitten en zelden uit de beugel hoeft te komen. Een positie die Bissegger van nature vrij makkelijk aanneemt.

@media (max-width: 680px){#fig-614ae70013894 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae70013894 img{#fig-614ae70013894 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ae70013894 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae70013894 img{#fig-614ae70013894 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ae70013894 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae70013894 img{#fig-614ae70013894 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
De veelbesproken helm

"Het ideale scenario is veel spiervezels en je neus op het stuur, maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd. Die positie aannemen en tegelijkertijd vermogen kunnen blijven leveren is grotendeels genetisch bepaald, maar je kunt het wel bevorderen met onder meer schouder- en nekoefeningen", legt Schep verder uit. "Hyperflexibele schouders helpen om je hoofd dieper in je schouderbladen te krijgen. Dat Bissegger dat kan wisten we, dus zijn prestaties komen voor ons geenszins als een verrassing. Die gast is steengoed."

In de Wieler Revue WK Special duiken we dieper in de wereld van het tijdrijden. Peter Schep vertelt meer over het aerodynamicaproject bij EF Education Nippo en over onder meer de rol van Sebastian Langeveld daarin. We spraken ook met Mathieu Heijboer van Jumbo-Visma, over onder meer windtunneltests en waarom Jonas Vingegaard zo'n goede tijdrijder is.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');
  • @media (max-width: 1000px){@media (min-width: 100vw){#fig-614ae70014123 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ae70014123 img{#fig-614ae70014123 img.lazyloading{width: 26px;height: 26px;}}
    Stefan Bissegger

Laatste nieuws