"Je leert er veel over wetenschap, voeding en training", opent Vervaeke positief over zijn oude ploeg in de nieuwe Bahamontes. "Maar zodra een kopman weet wat hij nodig heeft om te winnen, en dan telkens op protocollen en verboden botst, loopt het mis. Je mag daar bijvoorbeeld niet met een andere bikefitter werken. Je zadel een paar millimeter hoger of lager zetten is verboden. Maar als een renner zich daar nu beter bij voelt?"
De Belg wil ermee zeggen dat er geen ruimte is om van het oorspronkelijke plan af te werken. Hij geeft nog een voorbeeld. Een zeer opvallend voorbeeld. In 2018 reed hij de Giro d'Italia in dienst van Tom Dumoulin, die uiteindelijk tweede werd nadat Chris Froome zijn welbekende aanval deed op de Finestre en Dumoulin daarachter in zijn eentje ervoor kwam te staan. Vervaeke, die mee was als meesterknecht, zat op dat moment als in de bus. Hij gaf de dag van de Finestre namelijk op.
"Ik lag die Giro met een snurker op de kamer en had al vier nachten slecht geslapen. Als ze me een andere kamer hadden gegeven, zou ik die Giro uitgereden hebben. Maar dat weigerden ze: 'Je moet je maar aanpassen.' De twee nachten voor de Finestre lag ik tot 4 uur 's nachts wakker. Oordopjes hielpen niet. Ten einde raad stapte ik naar de ploegdokter voor een slaappil. Maar het was al te laat."
Vervaeke probeerde het nog wel in de rit naar de Finestre, maar zonder succes. "De volgende middag stapte ik groggy op de fiets. Ik was op en voelde me een zwakkeling. Dit had de Giro moeten worden waarin ik Tom aan de overwinning hielp. Huilende belde ik mijn vriendin Astrid: 'Ik ga nooit meer de oude worden, mijn lichaam is te zwak.' Die dag stond ik heel dicht bij een afscheid van de wielrennerij."
- Cor Vos