Terwijl de meeste teamnamen alsmaar ingewikkelder worden, wordt die van de tweede Nederlandse WorldTour-ploeg juist makkelijker. Team dsm-firmenich PostNL gaat namelijk verder als Team Picnic PostNL. Goed nieuws voor de wielerjournalist, maar voor het team zelf nóg beter nieuws, zo legt Iwan Spekenbrink uit aan het Algemeen Dagblad.
Vier jaar
Donderdag maakte de ploeg van teambaas Spekenbrink bekend dat Picnic de nieuwe naamgever van de ploeg is. "We hebben een vierjarig contract getekend", vertelt de Nederlander. "De komende jaren zijn we er daardoor van verzekerd dat de ploeg blijft bestaan. Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend in de wielerwereld.
"Het economische model in onze wereld is namelijk 'gebroken'. Organisatoren verdienen geld aan de wedstrijden en ploegen zijn voor het grootste deel afhankelijk van sponsoren."
Spekenbrink, die al sinds de oprichting van het team in 2005 (Shimano) manager is, doet geen uitspraken over budgetten. "Maar juist de zekerheid voor de toekomst is voor ons een groot goed. Dat maakt de ploeg ook interessant voor renners die niet alleen goede begeleiding, maar ook zekerheid willen."
Huidige realiteit
De 48-jarige Nederlander moet met zijn ploeg opboksen tegen teams met veel meer financiele middelen, bijvoorbeeld uit het Midden-Oosten. "Maar moedeloos word ik daar niet van. We hebben te maken met de huidige realiteit in de wielerwereld.
"Gelukkig heb ik nog nooit een euro een wedstrijd zien winnen", klinkt het Cruijffiaans. "Renners wel, maar ook niet alle renners passen in zulke teams", doelt Spekenbrink op de rijkste ploegen uit de World Tour.
Met onder meet de nieuwe hoofdsponsor en het aanblijven van de vorige naamgever wil Spekenbrink een vuist maken. "Met Picnic, PostNL, dsm-firmenich en Accel Group, die onze nieuwe fietsen van Lappiere levert, hebben we vier Nederlandse bedrijven die de handen ineenslaan om de concurrentie aan te gaan. Daar ben ik best trots op."
Nederlandse focus?
Betekent de samenwerking tussen vier Nederlandse bedrijven ook dat Picnic-PostNL zich meer gaat focussen op vaderlandse renners? "Onze oranje roots zijn zeker belangrijk. Het zou mooi zijn als we Nederlandse toprenners kunnen aantrekken, maar het is ook mooi als we die zelf kunnen opleiden. Dat is ons veel waard en past bij onze ploeg. Vorig jaar wonnen we 22 koersen waarvan 18 door renners die we zelf heben opgeleid."
Een van de Nederlandse toppers is Fabio Jakobsen, die een teleurstellend seizoen achter de rug heeft. "Of het komend seizoen wel goed komt? Ja, zeker. Waarom? Omdat Fabio een heel goede renner is. Als hij een goede winter draait, en daar lijkt het op, gaan de overwinningen ook komen."
Hoewel er in 2025 nóg meer sponsors uit Nederland komen, is het team ook nog behoorlijk Frans geörienteerd. Online supermarkt Picnic wil namelijk in Frankrijk beginnen en ziet in Romain Bardet, die nog een half seizoen doorgaat met koersen, een geweldig uithangbord voor het merk.
"Dat is een hele mooie bijkomstigheid", aldus Spekenbrink. "Uit onderzoek blijkt dat sponsoren in het wielrennen dominant zichtbaar zijn. En dat je merkloyaliteit kunt opbouwen. Picnic is een innovatief concept. Daarom past het ook bij ons. Wij zijn innovatief als het gaat om voeding en onze wielerkleding om renners beter te beschermen bij valpartijen."
- Cor Vos & Team Picnic PostNL (X)