Chris Froome wil tijdritfietsen verbieden: 'Te gevaarlijk op de openbare weg, verbod zorgt bovendien voor level playing field'

De Brit wil rigoureuze stappen ondernemen. In het bijgaande filmpje krijg je overigens ook een mooie blik in de garage van Froome, met al z'n fietsen erin...

chris froome
  • Chris Froome Chris Froome

Sinds het ongeval van Egan Bernal op z'n tijdritfiets in Colombia - hij reed er tegen een stilstaande bus op en brak onder andere zijn nekwervel - houdt de extra aerodynamische fiets de gemoederen bezig. Nadat eerder Tom Pidcock al waarschuwde over trainen op het vehikel gaat Chris Froome nog een stapje verder.

De Brit wil dat er er een verbod komt op tijdritfietsen en tijdritten (weer) betwist gaan worden op normale wegfietsen. Dat zei hij in een filmpje op z'n eigen YouTube-kanaal.

"Ik houd van tijdrijden. Het heeft me mede m'n grootste successen gebracht. Maar nadat ik onlangs terugkwam van een training op m'n tijdritfiets, ook met het ongeluk van Bernal in het achterhoofd, kwam ik tot de conclusie dat het niet verantwoord is. We kunnen de tijdritten beter op onze normale fietsen gaan rijden."

Froome benadrukt dat goed trainen op de tijdritfiets op de openbare weg nagenoeg onmogelijk is. "Wie kent er wegen waar je dat een uur kunt doen in die speciale houding ook, zonder andere weggebruikers, verkeersborden of verkeerslichten? Dat bestaat niet in de echte wereld."

Veiligheid is niet de enige reden waarom hij de tijdritfiets in de ban wil doen. Het zou simpelweg ook eerlijker zijn. "Dan gaat het meer om de kwaliteiten van een renner, minder over aerodynamica en het werken in de windtunnel", besluit Froome.

In de Dauphiné van 2019 kwam Froome zelf zeer zwaar ten val toen hij op z'n tijdritfiets het parkoers verkende voor de tijdrit van die middag. Hieronder hoor en zie je zijn hele betoog in het filmpje en krijg je dus ook nog een rondleiding door zijn fietsgarage.

Op de hoogte blijven van al het wielernieuws, de achtergronden en de randzaken van het peloton? Volg ons op Facebook, Instagram of Twitter!

Daarnaast zijn we natuurlijk ook in geprinte versie te vinden in de kiosk, met veel uitgebreidere verhalen om heerlijk op de bank te lezen in de loze uurtjes van de koers.