De wielerwereld lijkt een beetje met z'n tijd mee te gaan. Daarbij kijken ze goed naar de Formule 1, want de ASO en acht World Teams gaan samen met Netflix al een gelijksoortige docureeks als Drive To Survive maken over de Tour de France, maar er is meer!
Want wielerblog The Outer Line weet te melden dat de ASO komende Tour de France gaat experimenteren met het laten horen van de teamradio aan de tv-kijkers. Het zou daarbij gaan om communicatie tussen de ploegleiders en de renners.
Net als in de Formule 1 komt er wel enige vertraging in het uitzenden van de audiofragmenten om tegen te gaan dat het de koers gaat beïnvloeden.
Uiteraard zit er bij de mensen van ASO (ook) een financiële drijfveer achter het project, want ze willen de rechten voor deze audiofragmenten verkopen aan de zendgemachtigden, andere partners en 'speciale projecten' (daar zal de Netflix-serie onder vallen) voor 20.000 euro. In totaal denkt ASO er 150.000 euro mee op te halen. Als het goed uitpakt zou ASO in de volgende jaren de opbrengsten ook willen delen met de ploegen.
Naar verluidt kan het plan rekenen op de steun van de UCI. Het is nog niet duidelijk hoe en wie de beslissingen gaat nemen omtrent wat er wanneer aan audio gaat worden uitgezonden.
- Cor Vos