Giro 2017 | Aike Visbeek over Giro-zege Dumoulin: 'Op de voorlaatste dag werden we gewaarschuwd dat de veiligheid wellicht niet gewaarborgd kon worden'

Aike Visbeek blikte voor onze Giro-special nog eens terug op de eindoverwinning van Tom Dumoulin.

Dumoulin
  • Tom Dumoulin Tom Dumoulin

"Ik kan uren praten over de belangen die toen speelden", vertelde Visbeek, die toen ploegleider was van Dumoulin. "Bahrain en Movistar waren daarmee bezig, maar ik heb mijn werk ook gedaan. Ik was me er ook van bewust dat Quick Step in 2014 de Giro met Rigoberto Urán had verloren aan Quintana na die controversiële sneeuwrit over de Stelvio die al dan niet geneutraliseerd zou worden. Ik heb Davide Bramati ook bewerkt. Ik zei tegen hem: ‘Wil je dat Quintana de Giro weer gaat winnen?’"

"De kans was groot dat Tom in de twintigste etappe samen zou komen met Bob Jungels en dat bleek. En ook Adam Yates en Mollema gunden het ons. Als zij waren gaan speculeren op een ritoverwinning was de voorsprong voor de slottijdrit wellicht te groot geworden. Een alliantie is een groot woord, maar wij hebben óók alles uit de kast gehaald."

Dumoulin met de beker

Visbeek en het toenmalige Team Sunweb hielden in het slotweekend rekening met allerlei scenario's. "Voor de voorlaatste dag was ons ter ore gekomen dat we alles konden verwachten op een van de beklimmingen. Het zag er zwart van de fans uit Sicilië en we werden gewaarschuwd dat de veiligheid wellicht niet gewaarborgd kon worden. Er kon zomaar iets gebeuren. Ik ga niet zeggen van wie we dat hoorden, maar niet vanuit de organisatie."

"We zetten extra mannen op de klim die Tom konden opvangen. We hebben hem gezegd: ‘Dit is niet de klim waarop je aan de zijkant moet rijden.’ Als je weet dat Nibali de honderdste Giro kan winnen… Ga je dan erop vertrouwen dat alles op een eerlijke manier gaat? Wij niet."

Ook voor de slottijdrit waakte de ploeg voor sabotage. "We stuurden ook twee mannen van Shimano mee die Tom begeleidden van de bus naar het podium voor de slottijdrit. We waren bang dat we nog gesaboteerd zouden worden, want het was hard tegen hard geweest die week. Bahrain en Movistar hadden alle trucs uit de kast gehaald om Tom te doen kraken."

De huidige manager van Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux herinnert de spanning voor de slottijdrit nog goed. "Iedereen van de ploeg was allang klaar en Tom zat daar een beetje te wachten. Wat heb je elkaar op zo’n moment te vertellen? Eerder die dag deden we de verkenning en moesten we vanuit Milaan terug naar Monza."

"Dat was zeker een uur. Ik weet dat je over een paar onderwerpen goed kunt praten met Tom. Ik ben gaan praten over roadtrips door de Verenigde Staten. We hadden het bijvoorbeeld over de Grand Canyon. Dat uur in de auto was daardoor zo voorbij. Dat was beter dan dat hij stilletjes voor zich uit had zitten kijken en de hele tijd bezig was geweest met de tijdrit."