Poetsen of niet poetsen? Dat is de vraag!

De staat van je fiets na een ritje over natte wegen, zoals bijna altijd het geval is in de herfst/winter, is meestal niet best. Een zwarte of juist droge ketting en heel je fiets bedekt met een laag vuil. Het is geen gezicht en fietst daarnaast ook niet fijn. Deels komt dat omdat het tussen de oren zit, maar een vieze fiets is ook ‘slomer’. Maar hoe krijg je je fiets weer het beste schoon? En is poetsen eigenlijk wel altijd de beste optie?

Wereldbeker cyclocross in Hulst 2022 women

De laatste vraag is vrij simpel te beantwoorden: het is niet altijd goed om je fiets te poetsen. Hoewel een schone fiets fijner rijdt en het er super gesoigneerd uitziet is het voor je fiets niet het beste om super vaak te poetsen. Het probleem van poetsen is dat je water met een ontvetter over je fiets gooit. Dit duo is erg goed in vuil van je fiets te halen, maar pleegt tegelijkertijd een aanslag op je lagers. Lagers zitten in alle draaiende delen van je fiets: wielen, balhoofd en trapas. Het is heel belangrijk dat deze lagers soepel blijven lopen voor het functioneren van je fiets. Om dit te bereiken zit er vet in en rond je lagers. Als je veel ontvetter gebruikt bij het schoonmaken van je cassette komt dit ook bij de lagers van je wiel en haalt hier het vet uit. Hierdoor kan er zelfs een laagje water in de lager komen te staan op de plek waar eerst vet zat, hierdoor kunnen je lagers gaan roesten. Eindstand: je cassette blinkt maar je wiel draait over een tijdje niet meer goed. Voor je lagers geldt: hoe minder water en ontvetter erbij komt hoe beter.

Slijtage

Maar natuurlijk is niet poetsen geen optie. Een echt smerige fiets rijdt voor geen meter en slijt sneller. Er kan zand in je lagers komen en een zwarte ketting zorgt ervoor dat je kettingwielen sneller slijten, waar een te droge ketting sneller gaat roesten. Een droge ketting is bij het gebruik van wax eerder het geval en bij het gebruik van olie wordt je ketting veel sneller zwart. Wanneer je olie gebruikt moet je dus regelmatig met ontvetter je ketting, cassette, voorbladen en derailleurwieltjes schoonmaken. Dit zorgt voor problemen met je lagers, zeker die in je achterwiel. Je moet je lagers dus vaker invetten als je kettingolie gebruikt.

Olie, weg er mee. Hier is wax

Wax trekt daarentegen veel minder vuil aan waardoor je ketting veel langer schoon blijft. Wax is ook makkelijker weg te poetsen, gewoon met een sopje. Hierdoor is het wel veel gevoeliger voor de elementen, zeker voor regen. Bij lange ritten in slechte omstandigheden kan het zijn dat je met een krakende ketting thuiskomt. Maar eenmaal thuis is het snel een droge doek over de ketting, nieuwe wax aanbrengen en voilà, klaar voor de volgende rit. Als je fiets echt toe is aan een schoonmaakbeurt zal ik dit meteen doen en de wax daarna aanbrengen het scheelt je weer wax en zorgt dat je je fiets sneller poetst, een roestige ketting wil niemand. Mocht je van olie naar kettingwax over willen stappen, ontvet dan eerst je gehele aandrijflijn grondig. Zonder dit te doen heeft de overstap geen zin.

Tips

Als je fiets toch toe is aan een grondige schoonmaak zijn er nog een paar kleine tips die ik zou willen meegeven. Probeer agressieve ontvetters weg te houden bij je frame. Het is zo dat zelfs sommige soorten afwasmiddel kunnen je lak beschadigen. Poets verder van boven naar beneden. Zo maak je het net gepoetste niet opnieuw vies met het vuil wat nog op je fiets zit. Als je je aandrijflijn schoon wil maken is het de beste optie voor je lagers om je cassette, ketting, kettingbladen en derailleurwieltjes van je fiets te halen. Je lagers zullen je daar dankbaar voor zijn voor dit extra werk. Probeer ook geen heftige waterstralen te gebruiken zoals een hogedrukspuit, dit is niet goed voor je onderdelen omdat het water op plekken komt waar je het niet wil. En om af te sluiten wil ik er op wijzen dat: je het bovenstaande natuurlijk prima gebruiken als excuus om alleen in mooi weer te fietsen.

Materiaal
  • Foto: Cor Vos