Lefevere geeft inzicht in financiën wielerploegen: 'Loonindexering heeft erin gehakt'

Naar aanleiding van nieuw sponsorleed bij Jumbo-Visma legt Patrick Lefevere uit hoe de financiën van een wielerteam eruitzien.

Luik-Bastenaken-Luik 2022

Gisteren werd bekend dat Jumbo-Visma's CEO Richard Plugge na het afhaken van Jumbo als hoofdpsponsor een nieuwe financiële tegenvaller dreigt te kennen: flitsberzorger Gorillas komt na een overname de betalingsverplichtingen niet na.

Voelt mee met Plugge

Een en ander zou leiden tot een financieel gat van 5 miljoen euro, verdeeld over twee seizoenen. In zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad is het voor Patrick Lefevere aanleiding om zijn collega Richard Plugge allereerst een hart onder de riem te steken, maar ook om eens inzicht te geven in het financiële reilen en zeilen van een wielerploeg.

"Ik voel mee met collega Richard Plugge, want in de huidige context is het niet evident om budgettaire gaten te vullen. In het wielrennen zitten alle ploegen budgettair op het puntje van hun zadel. Het zijn maar de INEOS’en van deze wereld die ruimte hebben om een appeltje voor de dorst opzij te zetten. De rest komt in de problemen zodra één sponsor afhaakt."

Miljoen is geen miljoen meer

Daarbij hebben wielerploegen natuurlijk ook te maken met de torenhoge inflatie van de laatste tijd. "Een wielerploeg leeft niet los van de wereld: als rondreizend circus voelen we de immer stijgende prijzen aan de pomp heel erg. En in een organisatie waarin tachtig procent van het budget naar de lonen van renners en personeel gaat, heeft de loonindexering er ook ingehakt."

De lonen zijn dus wel gestegen, maar de inkomsten uit al eerder afgesloten sponsordeal niet. "Je moet geen groot econoom zijn om te beseffen dat het miljoen aan sponsoring dat ik twee jaar geleden heb onderhandeld ondertussen geen miljoen meer is. Zelfs als alle sponsors netjes blijven betalen, zit er budgettair overal weinig vet op de soep."

Hoe is budget van wielerploeg opgebouwd?

Lefevere geeft ook inzicht in hoe het budget van de gemiddelde wielerploeg bij elkaar wordt gebracht en wat de verschillende soorten sponsoren daar voor terug krijgen.

"In grote lijnen zit de financiering van een wielerploeg zo in elkaar: de naamsponsors staan voor ongeveer zeventig procent van het budget. De rest komt van de fietsleverancier en van de sponsors op de poep (Vlaams voor achterwerk, red.), de mouw, de helm, waar dan ook."

Die verschillende soorten deals houdt ook in dat de ene subsponsor meer 'mag' dan de andere. Lefevere legt uit wat dat in de praktijk kan inhouden.

"In de deals met sponsors die bij ons meer dan alleen materiaal aanbrengen, zit bijvoorbeeld het individuele portretrecht van onze renners vervat. Specialized mag voor campagnes de beeltenis van Remco Evenepoel gebruiken. Kleinere sponsors mogen alleen campagne voeren met vijf of zes renners samen."

Achtergrond
  • Photo: Nico Vereecken /PN/Cor Vos © 2022