🎥 Instagram-account laat zien dat Netflix beelden Jumbo-Visma suggestief monteerde in Tourdocu

Er is veel te doen over de Tourdocu Tour de France Unchained op Netflix. Instagrammers ontdekten dat er suggestief en vals is gemonteerd in een 'relletje' over Jumbo-Visma.

Sinds donderdag is de langverwachte Netflix-documentaire over de Tour de France van vorig jaar te streamen. Een prima opwarmertje voor de Tour van dit jaar, die met rasse schreden dichterbij komt, maar er is ook wel de nodige kritiek op de achtdelige reeks.

Zo maakte Thijs Zonneveld al korte metten met de docu, die hij aan elkaar vindt hangen van clichés en waar hij uitslag van op zijn netvlies kreeg. Een Instagram-account waarin audio uit een podcast wordt bevestigd met beelden laat bovendien zien dat Netflix de beelden suggestief monteerde.

Zij halen het akkefietje aan na de ritzege van Wout van Aert in Calais. Hij doet dat na een fraaie solo, maar lost op het laatste klimmetje wel Jonas Vingegaard. Die baalt daarvan en vraagt zich af of Van Aert wel beseft wat het hoofddoel is van de Tour (namelijk het geel).

De kijkers zien beelden van een beteuterde Vingegaard bij een glas champagne gemixed met een euforische Van Aert. Daarvan vragen de podcasters zich al af of dat wel helemaal echt zo ging (was Vingegaard niet gewoon moe?).

Maar ze tonen ook aan dat Netflix beelden gebruikt van een balende Vingegaard gebruikt uit een andere etappe in de Tour. Hieronder kun je in een kort filmpje hun uitleg zien.

Tour de France Unchained bestaat uit acht afleveringen van zo'n 40 tot 45 minuten. Iedere aflevering focust op een bepaald deel van de Tour en betrekt daar de ploeg bij die er de hoofdrol in speelde. Zo heeft QuickStep in aflevering 1 over het Grand Depart een grote rol met het geel van Lampaert en de etappezege van Jakobsen. Aflevering 2 focust op Jumbo-Visma, met de knappe ritzege van Van Aert en de miserie in de kasseienetappe.

Pelotonpraat
  • Beeld: Screenshot Netflix