Ben O'Connor verloor in de slotfase van rit elf in de Vuelta nog kostbare seconden op zijn grootste concurrenten in het algemeen klassement. Het verdict was uiteindelijk 37 seconden op bijvoorbeeld Primoz Roglic en Enric Mas. De Australiër heeft nog altijd een voorsprong van 3 minuten en 16 seconden voorsprong op de Sloveen en een halve minuut meer op Mas.
Geel in de Vuelta
Het tijdverlies van O'Connor was natuurlijk gespreksonderwerp na de etappe, maar er was ook nog een ander incident dat voor beroering zorgde. Decathlon-AG2R maakte zich volgens de wedstrijdjury namelijk schuldig aan een overtreding die we toch vooral uit het voetbal kennen en bestrafte maar liefst drie ploeggenoten plus de ploegleider van O'Connor met een straf die we tot voor kort ook vooral uit het voetbal kenden: een gele kaart.
Victor Lafay, Bruno Armirail, Geoffrey Bouchard en ploegleider Cyril Dessel kregen een prent. Lafay en Dessel kregen daar nog een straf in de vorm van een geldboete bij.
De reden voor de straf was dus obstructie. In het wielrennen betekent dat concreet het tegenhouden van andere renners op de weg. Dat kan gemakkelijk ontstaan als de ploeg van de leider de zegen geeft aan de groep van de dag en over de breedte van de gehele weg gaat rijden. Een praktijk die an sich in iedere koers voorkomt.
Maar in dit geval wilde Richard Carapaz zich eraan onttrekken. Diens ploegleider bij EF Education-EasyPost, Jonathan Vaughters, postte na de koers een filmpje op Twitter met niet mis te verstane bewoordingen erbij. "Ongelukken gebeuren in het wielrennen. Dat weten we allemaal. Het is een harde sport. Maar dit was geen ongeluk."
Het filmpje en de tweet van Vaughters
Accidents happen in cycling. We all know that. Itâs a rough sport. But this was not an accident: pic.twitter.com/0PorhVlASy
— Jonathan Vaughters (@Vaughters) August 28, 2024
Reactie O'Connor
De jury was het dus eens met Vaughters en deelde straffen uit. Ben O'Connor nam en het vervolgens op voor zijn ploeggenoten. Hij reageerde en snapte niks van de straffen.
"Aan wat voor gevaarlijke actie hebben mijn teamgenoten de gele kaart verdiend? De weg werd door ons geblokkeerd zoals in elke koers na de ontsnapping. De gele kaart zou moeten worden toegepast bij gevaarlijk gedrag. Bijvoorbeeld als we voorin het peloton rijden en een renner komt in het grind voorbij."
- Cor Vos