Het seizoen van Team Visma | Lease a Bike werd overschaduwd door valpartijen. Niet in de minste plaats van de kopmannen. Wout van Aert kwam hard ten val in Dwars door Vlaanderen en in de Vuelta. Jonas Vingegaard raakte op zijn beurt betrokken bij de massacrash in de Ronde van het Baskenland, waarbij hij er het ergst aan toe was.
Waarom Visma?
Hoog tijd voor onderzoek, vinden ze bij de Nederlandse ploeg. Want waarom waren juist renners van Visma zo veel meer betrokken bij valpartijen dan renners van andere ploegen? Van Aert en Vingegaard waren namelijk niet de enige renners van Visma die hard ten val kwamen in 2025.
Ook Dylan van Baarle, Wilco Kelderman en Steven Kruijswijk maakten kennis met de zwaartekracht, met fysieke kwetsuren ten gevolge. Ploegleider Arthur van Dongen vertelde eerder deze week in de podcast De Cross dat Visma onderzoek doet naar de oorzaak van deze valpartijen.
"We kijken kritisch naar onszelf", aldus de Nederlander. "We kijken met een aantal mensen naar waarom wij het voorbije seizoen bij heel veel valpartijen betrokken waren. Dat wordt onderzocht en dan gaan we kijken wat we ermee kunnen doen."
Van Dongen geeft alvast een reden waarom hij denkt dat juist de renners van Visma zoveel vallen. "Als je als ploeg in de frontlinie rijdt, zijn de risico's groter." Daarmee doelt de 56-jarige ploegleider uit Dongen op de valpartijen van de kopmannen. Zo kwam Van Aert in Dwars door Vlaanderen ten val toen Visma opschoof in het peloton.
Tour de France
Datzelfde gold voor Vingegaard in het Baskenland. De Deense klassementskopman stoomde zich via een lange revalidatie klaar voor de Tour de France. Daar bleef hij wél uit de problemen. "Dat lag deels aan het etappeschema, wat heel lastig was aan het begin", verklaart Van Dongen.
Volgend jaar is dat wel anders. "Helaas is de Tour van komend jaar...", laat hij een stilte vallen. "Ik ben bang dat renners voor het klassement worden uitgeschakeld door valpartijen."
- Cor Vos