Francesco Moser: "Op de Blockhaus won ik de Giro"

Vandaag de tweede Giro aankomst bergop: Kan Dumoulin Moser navolgen?

Francesco Moser: "Op de Blockhaus won ik de Giro"

In 1984 nam Francesco Moser in de slottijdrit de roze trui terug van Laurent Fignon en won zijn enige Giro. Critici zeiden toen dat de helikopter wel erg dicht achter Moser had gevlogen en hem zo de wind in de zeilen gaf voor de overwinning in de tijdrit naar de Arena. De meesten waren het er over eens dat de gewaagde keus voor dichte wielen hem genoeg voordeel had gegeven. Moser zegt zelf: "De dichte wielen waren een risico want ik moest alles of niks spelen om de trui terug te krijgen, maar de Giro heb ik eigenlijk gewonnen op Blockhaus."

Door Ludo van Klooster

"Voor de vijfde etappe waren we gestart in Numana in de Marken en op de Abruzzen klim merkte ik dat Fignon zijn dag niet had, dus heb ik aangevallen. De Fransman reed in het roze. Ik had wel de proloog gewonnen in Lucca maar de dag erna won zijn ploeg Renault de ploegentijdrit en nam hij de trui van mij over. De vijfde dag was de klim naar Blockhaus. Toen ik zag dat Fignon zijn dag niet had ben ik in de aanval gegaan, Lejaretta en Beccia en nog enkelen waren eerder ontsnapt maar we haalden ze terug, ik heb echt alles gegeven in die klim, want ik wist dat nu mijn kans was. Normaal moest Fignon juist winnen op mij, maar Argentin en ik kwamen bij de voorsten en met een man of zes sprintten we voor de zege. Argentin won duidelijk, ik volgde op twee seconden maar Fignon verloor twee minuten. De dag erop won ik de massasprint in Foggia wat mij nog eens twintig seconden bonus opleverde. Door die twee etappes kreeg ik zoveel vertrouwen dat ik wist dat ik de Giro eindelijk kon winnen."

Voor zijn Giro zege in 1984 werd Moser tweemaal tweede, in 1977 na de Belg Pollentier en in 1979 na Saronni. In 1978 was hij ook nog een keer derde geworden en hij was in 1983 eigenlijk op zijn retour tot professor Conconi hem overtuigde dat hij als groot tijdrijder nieuwe trainingsmethoden moest toepassen om met revolutionair materiaal (ossenkopstuur en dichte wielen) het werelduurrecord aan te vallen. Begin 1984 lukte dat in Mexico en toen hij in maart ook nog de openingsklassieker Milaan - Sanremo won was hij opnieuw gelanceerd. Nu moest zelfs de Giro binnen bereik zijn, zeker toen bleek dat organisator Torriani een parcours had uitgezet met minder bergen dan normaal en met veel tijdritten.

In de slotweek verspeelde Moser de leiderstrui nog wel. In de bergrit naar Merano, in welke rit de openingsklim naar de Stelvio was geschrapt vanwege het slechte weer, kon Moser de trui nog behouden en zelfs de volgende dag toen hij een minuut verloor aan Fignon in Selva di Val Gardena. In de Dolomieten rit van Selva naar Arabba echter leek het gedaan voor de Trentino, totdat hij in de slottijdrit alsnog terugsloeg. Hij klopte Fignon in de tijdrit met bijna tweeenhalve minuut en won zijn eerste Giro met ruim een minuut voorsprong. "Ik heb die tijdrit nog lang getwijfeld over de dichte wielen in verband met de wind. Ik had die fiets gelijkend op mijn werelduurrecord fiets met ossekopstuur en ondanks de twijfel besloot ik hem te gebruiken, we moesten alles riskeren om het meeste voordeel te halen, maar zonder de etappe naar Blockhaus had ik niet eens meer hoeven proberen. Voor mij heb ik daar de Giro gewonnen."

Vandaag in de klim naar Blockhaus kan Dumoulin Moser als voorbeeld gebruiken. Moser was een sterk tijdrijder die op de steilste klimmen tekort kwam maar op Blockhaus kon uithalen en zijn Giro winnen. Dumoulin reageerde na de etappe in Peschici op deze suggestie. "Ik ga het zien, het is een lastige klim, wie weet. Als ik vooraan eindig dan zie je me, ik heb er wel zin en vertrouwen in, maar morgen zullen er wel meer renners iets proberen."

Ludo van Klooster is woonachtig in Italië en schreef voor de Giro-special onder meer het rittenschema.