De gemeente Utrecht moet 184.000 euro extra ophoesten voor het organiseren van de Tourstart in 2015. Het totaaltekort komt uit op 6 ton voor Utrecht.
De gemeente Utrecht maakte de financiële tegenvaller eerder deze middag bekend. Het tekort zit in hotelkamers die de ASO boekte maar niet gebruikte (45.000 euro), kosten voor verzekeringen en de website. Ook de verwijderde fietsen tijdens de start (42.000 euro), de bijdragen van derden die te hoog waren aangeslagen (65.000) en de tekorten die door Stichting Utrecht 2015 werden gemaakt en nu zijn overgedragen aan de gemeente (32.000 euro) zitten hierin verwerkt.
De gemeente Utrecht wil sommige schuldenposten proberen te verhalen. De verliezen werden alvast verrekend in de jaarrekening van 2016. Het organiseren van het Grand Départ van de Tour de France kostte in totaal 15,4 miljoen euro. De helft werd gefinancierd door het bedrijfsleven en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Gevolgen Vuelta?
De andere helft kwam op het bordje van de gemeente Utrecht te liggen. Zij werden in het betalen van deze kosten geholpen door de provincie Utrecht. Het eerder vernoemde tekort van 4 ton op de Tourstart had te maken met de enorme warmte op de dag van de openingstijdrit door de Domstad. Daardoor kwam de gemeente met maatregelen als extra waterpunten en flessenwater. Speciaal voor de Tourstart aangelegde transferia zorgden ook voor grote kosten.
Wethouder Jeroen Kreijkamp gaat ervan uit dat er verder geen tegenvallers meer om de hoek komen kijken. "Ik heb de nieuwe cijfers kort geleden ontvangen. Ik informeerde meteen de raad hierover. Ik vind het niet goed om deze tegenvaller tijdens de begrotingsonderhandeling te melden", aldus Kreijkamp.
Kreijkamp weet nog niet of de tekorten invloed hebben op het mogen organiseren van de Vuelta-start in 2020. "Ik stel wel voor om dan wat meer posten onvoorziene kosten of tegenvallers in te calculeren dan we nu deden."
Foto: Cor Vos