Test schijfremmen tijdens Vuelta blijkt groot succes

Test schijfremmen tijdens Vuelta blijkt groot succes

In de afgelopen Vuelta hebben schijfremmen hun debuut gemaakt in een grote ronde.  Markel Irizar (Trek Factory Racing) was de proefpersoon van dienst. Hij reed enkele etappes met een Trek Domane met schijfremmen in navolging van enkele experimenten die de UCI momenteel uitvoert. Ook in de Eneco Tour reden enkele renners met schijfremmen. Irizar is postief: ,,Ik ben verbaasd over de kwaliteit'', vertelt hij tegenover Cyclingnews.

Niet alle renners en fabrikanten zijn het met de omslag eens, maar met deze ontwikkelingen lijkt de overstap naar schijfremmen onontkomelijk. In april van dit jaar gaf de UCI toestemming aan alle teams om schijfremmen te testen tijdens twee zelfgekozen koersen in augustus en september. De UCI voegde daar nog aan toe dat het testen ook doorgang zal vinden in alle koersen in 2016. Daaropvolgend is het plan de schijfremmen officieel te introduceren in 2017, maar dat blijft nog gissen.

Naast de positieve ervaring heeft Irizar ook enkele kanttekeningen. ,,Veel renners zijn bang voor de hitte van de schijven tijdens valpartijen, daarnaast zijn de schijven erg scherp. Wanneer de schijven bedekt kunnen worden zal dat voor een overeenstemming in het peloton kunnen zorgen.

Schijfremmen zijn al lange tijd gemeengoed in de mountainbike-, en sinds kort ook cyclocrosswereld. In het wegwielrennen duurt die adaptatie toch wat langer door de veiligheidsaspecten van de schijven en de langer durende wielwissel.

Irizar geeft aan dat de schijfremmen ideaal kunnen zijn voor natte en modderige omstandigheden. ,,Het zal echt helpen op regenachtige dagen. Misschien zijn ze niet geschikt voor elk deel van het seizoen, maar in de klassiekers, waar modder en regen overheerst, kan het echt het verschil gaan maken. Voor de Tour is het wellicht minder geschikt, gezien het gewicht van de schijfremmen. Ik probeerde de remmen ook al in de Eneco Tour, maar daar was het een stuk koeler en was de etappe vlak. Shimano wilde het ook testen in extreme hitte en een aantal afdalingen tijdens de Vuelta. Het idee is dat Trek een fiets zal bouwen speciaal voor de schijfremmen."