Waar de eerste week van de Tour de France werd gekenmerkt door nerveus rijgedrag, lijkt het grootste gevecht dit jaar buiten de koers plaats te vinden. Het gevecht om de parkeerplaatsen bij de hotels van de renners, welteverstaan. De megacampers van Team Sky nemen alle ruimte in, en dat schiet bij andere ploegen in het verkeerde keelgat. Temeer daar de ploeggenoten van Chris Froome er zelf niet in mogen slapen. De teleurstelling was groot bij renners van Sky toen ze niet in hun campers mochten slapen van de Tourorganisatie. Een kwestie van gelijke kansen. Maar het team verzon een andere oplossing: momenteel slaapt de begeleidingsploeg van Sky in de camper, die van alle comfort voorzien zijn. Hierdoor heeft elke renner van de Britse ploeg een eigen kamer, wat de voorbereiding alleen maar ten goede komt, aldus managar Dave Brailsford tegenover L'Équipe: ''Sommige renners snurken nou eenmaal, en op deze manier heeft niemand daar last van. Wij willen dat onze renners zich op de best mogelijke manier kunnen voorbereiden.''
En daar zit ook het probleem. Sky probeert al jaren de wielersport op alle mogelijke manieren te revolutioneren, maar loopt nu dus tegen een muur op. Brailsford: ''We willen dat deze sport vooruit gaat. Deze campers zullen niet alleen de voorbereiding van de renners bevorderen, maar ook mogelijkheden bieden om sponsoren in te ontvangen. Het wielrennen moet met haar tijd mee. Er heerst nu een beetje een mentaliteit dat als Merckx het niet heeft gedaan, het dan ook niet goed is.''
Brailsford is niet de enige ploegleider die zich in de discussie mengt. Veel ploegleiders zijn het met hem eens. Jean-René Bernedeau van Europcar en Jonathan Vaughters van Cannondale-Garmin bijvoorbeeld. ''Vaak slapen we in verschrikkelijke hotels, en dan is een camper een veel beter idee. Het probleem is vooral dat niet elke ploeg het geld heeft om zo'n hypermodern mobilhome aan te schaffen. Iedereen moet wel dezelfde voorwaarden hebben.''
En die gelijkheid is niet eenvoudig te bewerkstelligen: de verschillen tussen de ploegen in de Tour de France zijn simpelweg te groot. Marc Madiot van FDJ: ''Wij kunnen niet concurreren met Sky. Voor één keer hebben we gelijke rechten, en dat wil ik graag zo houden. En vergeet ook niet wat voor impact deze campers voor de hotels en de regio zouden hebben. Zij betalen vaak grof geld (tussen de 65.000 à 110.000 voor start- of finishplaats van een etappe) om de Tour naar hun departement te halen, om dan vervolgens allemaal campers op de parkeerplaatsen te hebben staan? Dat kan niet de bedoeling zijn.''
Het peloton zit nu dus een beetje gevangen tussen professionaliteit en sentiment. Feit is wel dat Sky met de campers veel plaats inneemt. Teveel, volgens de andere ploegen. Eerder deze week kwam het al tot een stevige woordenwisseling met de staf van Europcar en gister zaten de campers de bussen van Lotto NL-Jumbo in de weg. De slag om de parkeerplaatsen zal wel tot aan Parijs voortduren...