Bianchi Aquila CV absorbeert vibraties

Bianchi Aquila CV absorbeert vibraties

Bianchi heeft tijdens de Tour de France haar nieuwe tijdritfiets, de Aquila CV gepresenteerd. Terwijl Laurens ten Dam uitermate tevreden was over de prestaties van zijn nieuwe bolide, was Mollema een stuk minder enthousiast. ,,Ik verkrampte al na 10 kilometer en kon niet in een lekker ritme komen''. Toch blijkt uit de testen van Bianchi dat deze nieuwe fiets een groot aerodynamisch voordeel kan bieden in combinatie met de Countervail-techniek.

AbsorberenDe Countervail-techniek zorgt ervoor dat de fiets bestand is tegen vibraties van de weg, zoals het rijden over kasseien. Bianchi claimt dat door deze techniek de fietsen vibraties in het wegdek tot 75% beter absorberen, waardoor de renners minder snel moe worden. Het is voor het eerst dat een dergelijke techniek, bekend van de Infinito CV, ook in een tijdritframe is verwerkt. De voorrem is weggewerkt in de voorvork, terwijl de achterrem net achter de bracket gepositioneerd is. Dit alles om de aerodynamica te verhogen. Het stuur, dat zelf is ontworpen door Bianchi, is volledig geïntegreerd. Het frame weegt, inclusief voorvork, zo'n 1300 gram en heeft verstelbare dropouts aan de achterzijde om het achterwiel zo dicht mogelijk op het frame te kunnen plaatsen.