Jos van Emden mengt zich in de veiligheidsdiscussie: zijn 10 voorstellen om de koers veiliger te maken

Concrete voorstellen van Nederlands kampioen tijdrijden Jos van Emden. Je leest ze hieronder.

jos van emden fabio jakobsen
  • Jos van Emden Jos van Emden

Na de vele valpartijen na de coronabreak, met name die van Fabio Jakobsen en Remco Evenepoel, is de veiligheidsdiscussie in het wielrennen in alle hevigheid losgebarsten. In de Belgische krant Het Laatste Nieuws zegt Jos van Emden het zat te zijn. Hij doet enkele krasse uitspraken ('We zijn geen circusdieren', De CPA - de rennersvakbond - is een bond van marionetten' en 'De UCI is niet bezig met de veiligheid van renners'). Maar hij komt ook met concrete voorstellen om de koers veiliger te maken. Tien om precies te zijn. Dit zijn ze:

1) Keuring van het parcours

Van Emden wil een comité van ex-renners dat het parcours keurt. "Al is het alleen maar de laatste 5 kilometer; dat zou al zoveel schelen."

2) Drie kilometerregel

Van Emden wil dat de tijd, en dus het klassement, drie kilometer voor de finish wordt opgenomen. "Dat geldt dan voor alle vlakke etappes. Geen treintjes met klassementsrenners meer in de laatste drie kilometer!"

3) Publicatie van de route

Van Emden vindt dat race-organisaties verplicht moeten worden het parcours ruim van tevoren bekend te maken maken - liefst maanden voor de koers. "Nu gebeurt dat soms een week van tevoren."

4) Geen finishes bergaf

Hier is Van Emden kort over. "Over finishes bergaf, zoals in Polen, begin ik niet eens!"

5)  Luchtkussens in de finale

Van Emden wil in de laatste honderden meters luchtkussen. "Zoals in het schaatsen. Het wordt verplicht voor alle World Tour-koersen."

6) Spandoeken

Van Emden wil alleen nog spandoeken die helemaal over de weg hangen. "Nu moeten we in volle finale vaak nog uitwijken voor paaltjes en touwen die op de weg staan."

7) Geen oortjes meer

Van Emden wil dat het gedaan is met ploegleiders die renners opjutten via de oortjes. "Ploegleiders roepen veel en vaak dat hun renners naar voren moeten, ook als dat niet per se nodig is. De oortjes blijven wel, maar we krijgen er de informatie van de jury in."

8) Kaartensysteem

Van Emden wil een systeem met gele en rode kaarten in de koers. "Weg met de willekeur. Dezelfde straf voor hetzelfde vergrijp."

9) Motorrijders met rugnummer

Van Emden wil ook de motorrijders aanpakken die regels aan hun laars lappen. "Geef ze rugnummers, zodat wij na afloop van de koers kunnen zeggen welke motards het peloton onverantwoord inhaalde. Want dat gebeurt helaas veel te vaak."

10) Fietspad of stoep

En de laatste, waar Van Emden kort over is: "Wie fietst op stoep of fietspad wordt uit koers gehaald."

Nieuws
  • Cor Vos