UCI heeft nieuwe plek voor WK: het F1-circuit van Imola

Er komt dit jaar toch een wereldkampioenschap wielrennen. Dankzij het coronavirus kon het Zwitserse Martigny, aanvankelijk de locatie voor het WK, de wedstrijden niet organiseren. De UCI wijst de mondiale titelstrijd nu toe aan Imola, in Italië.

UCI heeft nieuwe plek voor WK: het F1-circuit van Imola

Het WK werd aanvankelijk toegekend aan het Zwitserse Martigny, maar begin augustus werd dit geannuleerd in verband met de strenge coronaregels in Zwitserland. Zo mogen er maar maximaal 1.000 personen aanwezig zijn, iets wat de organisatie niet kon garanderen. Dus zocht de UCI naarstig naar een alternatief. Vooral La Planche des belles Filles in Frankrijk en Imola werden genoemd, maar er gingen ook geruchten dat de Drentse VAM-berg kandidaat zou zijn.

In Frankrijk laait het aantal corona-infecties de laatste tijd op en Imola heeft als voordeel dat de wedstrijd (deels) op het F1-circuit georganiseerd kan worden. Dat zorgt tevens voor een goede infrastructuur. Denk aan een grote perszaal en aparte boxen. Daarnaast zijn er voldoende hotelaccommodaties en parkeerplaatsen. Volgens de Italiaanse sportkrant La Gazzetta dello Sport hebben deze zaken de UCI overtuigd. Daarnaast ondersteunen de beheermaatschappij en de regio Emilia-Romagna, waar het circuit ligt, de kandidatuur.

Vier wedstrijden, alleen profs

De Italianen gaan alleen wedstrijden voor de heren en dames profs organiseren. Geen beloften, junioren en mixed-relay dus. De tijdritten vinden op donderdag 24 september plaats, de dames rijden hun wegwedstrijd op zaterdag 26 augustus en ten slotte rijden de heren hun wegwedstrijd een dag later.

Het programma:

24 september: tijdrit heren en dames

26 september: wegrit dames

27 september: wegrit heren

Pittig parkoers

Vertrek en aankomst zijn op het circuit van Imola en de wedstrijden gaan langs Cesenatico, als hommage aan Marco Pantani. Onder meer de Tre Monti (5 kilometer aan gemiddeld 7-8%, met pieken tot 13%) zit in het parkoers. Dat parkoers bestaat uit een lus van 28,8 kilometer, die de heren 9 keer moeten afleggen en de dames 5 keer. Elke lus krijgen de renners en rensters twee lastige pittige klimmen voor de kiezen.

Uiteindelijk betekent dat dat de mannen 259,2 kilometer moeten koersen en een kleine 5.000 hoogtemeters onder de wielen krijgen. De vrouwen rijden 144 kilometers, met z'n 2.750 hoogtemeters. De tijdritten daarentegen zijn dan weer overwegend vlak.

Nieuws
  • Cor Vos