Voor je 2021 bucketlist: de 10 allerhoogste geasfalteerde cols van Europa

Hoeveel kun jij er al afvinken en welke kun je met je fietsmaten op het programma zetten voor 2021? - En ja, we weten het: er zijn hogere wegen in Europa, zoals bijvoorbeeld de klim naar de Pico Veleta (3398 meter, 43 kilometer lang), maar dat zijn strikt genomen geen cols, omdat het doodlopende wegen zijn. Wij houden het even bij de cols. En die vind je hieronder!

stelvio

1) Col de la Bonette (2802 meter)

De Bonette wint het vanwege een slimmigheidje: boven is er een soort ringweg die je helemaal naar de top brengt. Als je dat rondje hebt gedaan, kun je zeggen dat je boven de 2800 meter was. Hogere cols vind je niet in Europa.

2) Col de l'Iseran (2770 meter)

Vanuit Bourg-Saint Maurice is de klim vooral lang. Heel lang. Maar wel met een vlak tussenstuk van 9 kilometer en ook de eerste 9 kilometer stellen niet veel voor. Daardoor is het gemiddelde stijgingsprecentage van 4,1% een beetje verneukeratief. Maar daar kom je misschien wel achter als je 'm oprijdt...

3) Passo dello Stelvio (2758)

De Stelvio is natuurlijk een klassieker. Vanuit Prato wachten er 48 haarspeldbochten op je waar je helemaal tureluurs van wordt. De omgeving is ruig en prachtig. Alleen zijn er helaas altijd weer die verdomde motorrijders die je, naast de stijgingsprecentages, het leven zuur maken.

4) Colle dell'Agnello (2744 meter)

De col op de grens van Italië en Frankrijk (hij staat ook bekend onder de naam Col Agnel) waar Steven Kruijswijk z'n Giro vergooide door een sneeuwmuur in te rijden. Opletten dus in de afdaling! (Al kun je rustig aan doen; er rijdt waarschijnlijk geen Nibali voor je..)

5) Col du Galibier (2646 meter)

Als de Stelvio een klassieker is, dan is de Galibier dat helemaal. En dan met name de kant vanuit Saint-Michel de Maurienne, waar je met klein broertje de Telegraphe twee cols krijgt voor de prijs van één. Het lange rechte stuk van de Galibier dat geniepig 7% omhoog loopt is al ellendig, maar dat het nog veel erger kan blijkt in de laatste 8 kilometer na het befaamde Plan Lachat, waar de haarspelden beginnen.

6) Passo di Gavia (2621 meter)

Als je de Gavia vanuit Ponte di Legno doet (toch wel de zwaarste kant), dan is er maar één woord dat we hier op kunnen schrijven: TUNNEL! Heb je 'm al gereden? Dan denk je nu vol afgrijzen terug aan dat stijgende zwarte gat. Wanneer je 'm nog gaat doen, dan denk je terug aan dit stukje als die tunnel des doods opdoemt...

7) De Timmelsjoch (2509 meter)

In het Italiaans heet-ie Passo Rombo. Ook geen onaardige naam, maar Timmelsjoch klinkt toch net even wat heroïscher. En zo'n col is het ook wel. De kant die je hieronder ziet is jaarlijks de laatste beklimming in de immens zware cyclo Ötztaler Radmarathon.

8) De Grossglockner (2504 meter)

Deze klim, vlakbij de bekende gletsjer, heeft net als de Gavia ook een tunnel relatief dicht bij de top, maar om het af te maken heeft-ie bijna helemaal boven ook... kasseitjes. Zit je echt op de wachten zo zo'n eind klimmen...

9) Colle di Fauniera (2481 meter)

De Fauniera staat ook wel bekend als de Colle dei Morti (col van de doden) en dat zegt wel genoeg - zie ook de rode stukken.. Voordeel van deze klim: hij is lekker rustig, want in de Westelijke Italiaanse Alpen is het minder toeristisch en deze pas verbindt geen belangrijke steden.

10) Nufenenpass (2478 meter)

Naast al het Franse, Italiaanse en Oostenrijkse geweld, misten we nog een Alpenland: Zwitserland. Laat de Nufenenpass nou net in de top 10 staan én in Zwitserland liggen. Na een fietstripje in Zwitserland kom je waarschijnlijk bankroet terug, maar de wegen zijn er schitterend. Een meer op de top van deze pas maakt het af.

Alle profielen van deze klimmen komen van de website ClimbByBike.

Zelf in het zadel
  • ClimbByBike.com
  • Cor Vos