Dat de nieuwe regels van de UCI (geen supertuck en handjes liggen op stuur meer, geen bidons meer weggooien, etc.) nietheel goed vallen bij de renners is een understatement. Onder andere Jan Bakelants (zie onder dit artikel) gaf de UCI al eens onderuit de zak en er zijn meer renners die het helemaal gehad hebben met de selectief aandoende veiligheidsmaatregelen van de bond.
Dan Martin is daar sinds gisteren één van. Na de eerste etappe van de Tour of the Alps - waar hij zelf actief is - legde hij in een messcherpe tweet de vinger op de zere plek waar het de prioriteiten van de UCI betreft. Hij verbaasde zich over alle geparkeerde auto's langs het parkoers.
"Met alle regels onder het mom van het veiliger maken van de koers vergeten ze bij de UCI de basis", schrijft Dan Martin in een tweet. "Vandaag stonden overal geparkeerde auto's in de finale van een sprintetappe. Één van de engste aankomsten die ik sinds een tijdje heb moeten doen. De UCI zal wel weer zeggen dat het niet hun verantwoordelijkheid is."
Hij ondersteunt z'n tweet met een screenshot uit de koers waarin we inderdaad Gianni Moscon in volle finale langs een geparkeerde auto zien razen in de straten van Innsbruck, waar de aankomst van de eerste etappe lag.
In de reply's op z'n tweet krijgt Dan Martin veel bijval en werd hem gevraagd waarom ze niet eens weigeren om te koersen. "We zien de situaties met de auto's pas als we er met 60 per uur recht op af rijden. Voor de koers uit rijden er al officials langs die niks doen", reageert Martin andermaal scherp.
All the new rules @UCI_cycling is creating with the excuse of making racing safer and they forget the basics. Parked cars all over the place in the final of a ‘sprint’ stage. They will claim they don’t have responsibility. One of scariest finishes I’ve done for a while. pic.twitter.com/AbaR7JfL38
— Dan Martin (@DanMartin86) April 19, 2021
Hier lees je wat Jan Bakelants een tijdje terug over de UCI had te melden
- Cor Vos