doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_menu_allpages');

Nieuw parkoers Ronde van Lombardije: route 'omgedraaid', geen Evenepoel-afdaling meer

Veel veranderingen in het parkoers als je het vergelijkt met de editie van vorig jaar.
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-616ecba172383 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172383 img{#fig-616ecba172383 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-616ecba172383 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172383 img{#fig-616ecba172383 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-616ecba172383 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172383 img{#fig-616ecba172383 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-616ecba172383 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172383 img{#fig-616ecba172383 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}bauke mollema
doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_top_article');

We zitten nog middenin het WK en dankzij een afgelasting in het voorjaar krijgen we op 3 oktober ook nog Parijs-Roubaix voorgeschoteld, maar de week daarna, op zaterdag 9 oktober, staat de Koers van de Vallende Bladeren op het programma: Il Lombardia, oftewel de Ronde van Lombardije.

Die bladeren vallen nog steeds, maar wel op een geheel ander parkoers dan we de afgelopen jaren gewend zijn, zo maakte de ogranisatie bekend. Voor het eerst sinds 2016 zullen de renners namelijk niet van Bergamo naar Como rijden, maar van Como naar Bergamo.

In 2016 gebeurde dat voor het laatst in een editie die gewonnen werd door Esteban Chaves. Aan het karakter van de koers verandert die 'omdraaiing' van de route dus weinig; het is nog steeds een klimmerskoers. Ook op 9 oktober wachten er in 239 kilometer weer 4500 hoogtemeters op de renners.

Maar er verandert dus wel het een en ander. Zo is de legendarische Madonna del Ghisallo de eerste klim die de renners voor de kiezen krijgen, terwijl die normaal gesproken veel later in de wedstrijd ligt.

Tekst gaat door onder het profiel

@media (max-width: 680px){#fig-616ecba172b61 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172b61 img{#fig-616ecba172b61 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-616ecba172b61 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172b61 img{#fig-616ecba172b61 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-616ecba172b61 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172b61 img{#fig-616ecba172b61 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Het profiel van de vernieuwde Ronde van Lombardije. | Beeld: ilombardia.it

Er is ook goed nieuws voor Remco Evenepoel, want de gevreesde Muro di Sormano zit niet in de route en dus de gevreesde afdaling waar de jonge Belg vorig jaar zo ernstig ten val kwam ook niet. In plaats daarvan krijgen de renners nu de Roncola, de Berbenno, de Dossena, de Zambla Alta en de Passo di Ganda onder de wielen.

Die laatste zal vermoedelijk op een kleine 30 kilometer voor de streep de scherprechter voor de echte finale zijn. De Passo di Ganda is zo'n 10 kilometer lang en is met name de laatste drie kilometer venijnig met stukjes waarin de percentages boven de 10 procent uitkomen.

Tekst gaat door onder het profiel

@media (max-width: 680px){#fig-616ecba172e05 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172e05 img{#fig-616ecba172e05 img.lazyloading{width: 624px;height: 0px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-616ecba172e05 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172e05 img{#fig-616ecba172e05 img.lazyloading{width: 980px;height: 0px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-616ecba172e05 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-616ecba172e05 img{#fig-616ecba172e05 img.lazyloading{width: 1272px;height: 0px;}}
Het profiel van de scherprechter. | Beeld: Climbbybike.com

Na de laatste lange klim wacht een afdaling met 19 haarspeldbochten, is er een vlak stuk van 9 kilometer alvorens de renners in Bergamo een laatste steile muur tegenkomen op een paar kilometer van de finish. Die klim naar Largo Aperto kent een kasseienstrookje van 200 meter en stijgt in het begin steeds zo rond de 10 procent. De finish is na een dalende lijn over goed asfalt.

doDisplay('div-gpt-ad-WielerNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws