Interview | Adne van Engelen: 'In Thailand zie je eens een olifant tijdens training; Tom Dumoulin was heel enthousiast’

Adne van Engelen won afgelopen week een rit in de Ronde van Thailand. In het land waar hij al een aantal keer is geweest om te overwinteren. Daarin is hij niet meer de enige, want ook Antwan Tolhoek, Sam Oomen en Tom Dumoulin hebben de weg naar Azië gevonden.

Engelen
  • Tom Dumoulin Tom Dumoulin

Terwijl in Europa iedereen gefocust is op de cross, werd er vorige week in Thailand gewoon op de weg gekoerst. In de Ronde van Thailand was er zelfs Nederlands succes, want de zesde etappe werd gewonnen door Adne van Engelen, die uitkomt voor het continentale Bike Aid. Op de steile slotklim reed de klimmer iedereen uit het wiel.

"Ik heb me de hele etappe rustig gehouden”, vertelt hij tegen Wieler Revue. “In de finale lag een slotklim van 1,6 kilometer aan 11 procent. In Thailand loopt het zelden geleidelijk, dus de eerste 400 meter gingen zo’n twintig procent omhoog. Inspanningen waarbij ik vijf minuten volledig in het rood moet rijden, liggen me goed."

Olifanten en kokosnoten

In 2016 kwam Van Engelen voor het eerst in Thailand. Hij verbaasde zich over de populariteit van de wielersport in het Aziatische land. "In 2019 kwam ik terug en toen ben ik in de regio Chiang Mai geweest. De fietshoofdstad van het land. Het weer is altijd goed, je kunt er bergop en op het vlakke trainen en je hebt een grote fietsgemeenschap in dit gebied."

Het bevalt Van Engelen zo goed dat hij vorig jaar liefst zes maanden in Thailand verblijft. Tot jaloezie van Antwan Tolhoek, die ook verknocht geraakt is aan het land. "Twee jaar terug nam hij zijn vrienden Sam Oomen en Lennard Hofstede mee. En dit jaar hadden ze ook Tom Dumoulin overgehaald om te komen. Ik heb één keer met ze gereden en Tom was heel enthousiast over Thailand."

Het weer is onder de streep de belangrijkste reden om naar Thailand af te reizen voor de mannen van Team Jumbo-Visma. "Het is altijd warm. Je hoeft nooit na te denken wat je allemaal mee moet nemen, want een broek en shirt is genoeg. Alleen door de luchtvochtigheid moet je wel goed letten op hoeveel water je drinkt. Je kunt ook op hoogte verblijven, maar dat doet niemand. Het is ideaal om uren te maken in november, december en januari."

"Soms is het iets exotischer", gaat Van Engelen verder. "Hier pak je je fiets en kom je ineens een olifant tegen langs de kant van de weg. Of als je stopt om drinken te halen dan drink je een kokosnoot leeg in plaats van een flesje of bidon. Het is allemaal een net iets andere beleving dan in Europa."

Politiemotoren

Vooral met Tolhoek heeft Van Engelen een aantal keer goed getraind in de weken voor de Ronde van Thailand. "We hebben zelfs een rondreis van drie dagen gemaakt, maar toen Sam en Tom kwamen, zijn ze voornamelijk met z’n drieën bezig geweest. Wel hebben we nog een groepsrit gemaakt door Chiang Mai. Dat werd georganiseerd door een fietsenwinkel die Cervélo-fietsen verkoopt."

"Daar is een evenement aan gehangen, al is het sowieso standaard in Chiang Mai om iedere zaterdagochtend een groepsrit te maken. Altijd dezelfde route, maar deze keer was de route iets langer om bij een koffietent uit te komen met een groot buitenterras. Door die Jumbo-jongens was het serieuzer. Er waren politiemotoren mee om kruispunten af te zetten. Normaal sta je tijdens zo’n groepsrit gewoon voor het rode stoplicht."

De honderden mensen die op het evenement afkomen, weten dondersgoed wie Tolhoek, Oomen en uiteraard vooral Dumoulin zijn. "Ze werden massaal herkend. Het was net een grote toertocht in Europa. Tijdens de koffiestop hadden ze amper tijd om op een stoeltje te zitten, want ze werden constant gevraagd om op de foto te gaan. Onwijs cool om te zien."

Achtergrond
  • Bike Aid