Waarom klapten de wielen van Van Aert en Laporte dubbel in Parijs-Roubaix? Een oud-prof met fietsenzaak legt uit 

Het leek geen reclame voor de wielen te zijn, maar deze Belg brengt toch wat nuance aan.

van aert laporte
  • Team Jumbo-Visma Team Jumbo-Visma

Het waren beelden die ze bij Shimano, de wielenleverencier van Jumbo-Visma, waarschijnlijk liever niet hadden gezien: zowel Christophe Laporte als Wout van Aert hun wiel vouwde dubbel als een taco op de kasseien van Parijs-Roubaix.

Op de website van Sporza legt Frank Hoste, een Vlaamse oud-renner die tussen 1979 en 1991 onder andere voor de befaamde Ralleigh-ploeg reed en inmiddels een fietsenzaal uitbaat, legt uit dat het niet aan de wielen an sich ligt.

"Jumbo-Visma was gestart met tubewielen uit carbon met een velghoogte van 60mm. Daardoor zijn ze aerodynamischer en theoretisch ook veel sneller dan wielen met de klassiekere velghoogte van 40mm, die ze vaker in Parijs-Roubaix gebruiken", begint hij zijn uitleg.

"Het nadeel is dat ze minder veerkrachtig zijn door de stijfheid. Als je dan met een tube lek rijdt, dan zit je direct op de rand van de velg te rijden. Aangezien iedere renner in Parijs-Roubaix doorrijdt op die velg tot ze iemand tegenkomen die hen kan helpen, is de kans door de vele impacten veel groter dat de velg breekt", vervolgt hij.

En er is nog iets dat niet meehelpt: "Het feit dat de velgen ook veel dunner zijn, omdat de renners nu met schijfremmen rijden ten opzichte van enkele jaren geleden komt daar nog bij. Vroeger hadden ze nog een versterking op het einde van de velg waar de remblokjes tegen de velg duwden waardoor de fiets afremt. Die versterking is nu ook weg, waardoor de velgen dunner en dunner worden."