Patrick Lefevere beklaagt zich over Hongaarse start Giro: 'De winst van de organisatoren is het verlies van de ploegen'

De ploegbaas van QuickStep schiet weer eens uit z'n slof. Terecht deze keer?

patrick lefevere
  • Afbeelding van Patrick Lefevere Patrick Lefevere

Voor de Hongaarse wielerhoop in bange dagen is de Giro-start in eigen land natuurlijk een droom - al kon hij gisteren geen potten breken en werd de renner van Groupama-FDJ 29ste in de rituitslag. Maar voor Patrick Lefevere is het een nachtmerrie.

Misschien iets overdreven (dat doet ons Patriek zelf ook wel eens..), maar fan van zo'n buitenlandse start van een grote ronde is de ploegbaas van QuickStep allerminst, zo maakt hij duidelijk in z'n wekelijkse column in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Hij benadrukt dat het voor de organisatie een inkomstenbron is, maar voor de ploegen juist een extra kostenpost.

"Waarmee ik het moeilijk heb, is dat de winst van de organisatoren het verlies is van de ploegen. Want voor ons is een buitenlandse start niet meer of niet minder dan een extra kost. Logistiek moeten wij een dubbel programma draaien: één rennersbus voor Hongarije en een tweede rennersbus voor de herstart in Sicilië. Die is nu dus onderweg vanuit Wevelgem. Compensatie krijgen we daar niet of nauwelijks voor."

Hij is sowieso niet echt te spreken over RCS, de organisator van de Giro. "RCS is soms een beetje Calimero: klagen over de impact van corona, jammeren dat we niet met Evenepoel of Alaphilippe naar de Giro komen. Mark Cavendish – vijftienvoudig ritwinnaar – telt blijkbaar niet."

Ook het idee van de RCS om een Giro-start in Afrika te bewerkstelligen kan voorlopig op weinig sympathie van Lefevere rekenen. "Een buitenlandse start moet ook geen doel op zich worden. Paolo Bellino, de CEO van RCS, liet deze week weten dat hij droomt van de Giro in Afrika. Uiteraard spreekt dat tot de verbeelding – ik kijk ook uit naar het WK van 2025 in Rwanda. Maar laten we wel daarmee beginnen. Logistiek moet het een beetje behapbaar blijven."