HomeAchtergrondVan der Poel neemt tijdrit Tour de France serieuzer dan vorig jaar...

Van der Poel neemt tijdrit Tour de France serieuzer dan vorig jaar met tijdritpak van 2750 pond

Mathieu van der Poel pakte vorig jaar op dag twee de gele trui in de Tour de France, maar drie dagen later lag een individuele tijdrit te wachten. Daar hadden ze bij zijn ploeg Alpecin-Fenix verder nog geen rekening mee gehouden. Dat zal dit jaar anders zijn. 

Vader Adrie van der Poel vertelde dat zijn zoon letterlijk maar één keer bezig was geweest met het optimaliseren van de tijdrit. Voor de race tegen de klok in Frankrijk werd in allerijl nog extra en beter materiaal in huis gehaald. De ploeg reisde Frankrijk door voor betere wielen, een beter stuur en een betere helm. Een beter pak zat er niet in, want als leider in het klassement ben je gedwongen om het gele pak van Le Coq Sportif te dragen.

Cyclingnews.com schrijft dat er bij Alpecin-Deceuninck, zoals de ploeg vanaf volgende maand heet, dit jaar geen laatste-moment-beslissingen gemaakt zullen worden. Samen met Kalas Sportwear is hard gewerkt aan het ideale tijdritpak voor Van der Poel in de Tour de France, die opent met een dertien kilometer lange tijdrit in Kopenhagen.

Silverstone

Kalas Sportswear werkt samen met Vorteq, een bedrijf dat gespecialiseerd is in aerodynamica. Zo ontwikkelde dat bedrijf ook het tijdritpak van Simon Yates en Matteo Sobrero, die in de jongste Giro d’Italia de tijdritten op hun naam schreven. Dat pak kostte 2.750 pond (omgerekend zo’n 3.200 euro, red.).

Josef Filip is directeur bij Kalas Sportswear. Hij legt uit: “Prestaties en innovaties zijn het hart van alles wat we nastreven bij Kalas. Onze toewijding naar partners zorgt ervoor dat we de best beschikbare support leveren. De speciale combinatie van hun (Vorteq, red.) unieke kennis van aerodynamica en onze hoogste niveau productie betekent dat we samen een nieuwe collectie pakken van wereldklasse kunnen creëren.”

Frantisek Kloucek is head of development bij Kalas Sportswear. “De samenwerking met Vortex heeft ons onmiddellijk naar de voorhoede gestuwd in de technologie van tijdritpakken. De kwaliteit en hoeveelheid van de data die we konden analyseren, is uitzonderlijk. We hebben deze data al gebruikt om aanzienlijke voordelen te verkrijgen voor onze klanten, waaronder Alpecin-Deceuninck. Zij profiteren optimaal van onze samenwerking door tijd door te brengen in de windtunnel van Silverstone, waar we kun pakken voor de Tour de France optimaliseren.”

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

🎥 Marianne Vos krijgt beker bier vol in haar gezicht op Muur van Geraardsbergen

Marianne Vos heeft op haar 36e gestunt door wereldkampioene Lotte Kopecky en Italiaans kampioene...

Arnaud De Lie vol vertrouwen ondanks tiende plaats: ‘Van Aert en Laporte niet zo sterk als verwacht’

De kopman van Lotto-Dstny zat samen met het Visma | Lease a Bike-trio Laporte,...

Vos klopt Kopecky en Longo Borghini in titanensprint Omloop het Nieuwsblad

Vijf avonturiers kozen voor een dagje in de vroege vlucht. Elisa Longo Borghini wilde...

Wout van Aert onder de indruk van aanval Skujins op Berendries: ‘Die was beangstigend sterk, ja’

Met een brede lach deed Van Aert na afloop zijn verhaal bij Sporza. Hij...

Meer zoals dit

🎥 Marianne Vos krijgt beker bier vol in haar gezicht op Muur van Geraardsbergen

Marianne Vos heeft op haar 36e gestunt door wereldkampioene Lotte Kopecky en Italiaans kampioene...

Benieuwd naar het wielerpoolteam van oud-topper? Tom Boonen kiest voor deze renners (en eentje ervan is familie…)

Met Omloop Het Nieuwsblad start het wielerseizoen 2024 écht. En dus zijn ook veel...

Lefevere over komst Moscon naar ploeg: ‘Sponsor Specialized heeft mailtje gestuurd met een aantal bezorgdheden’

Patrick Lefevere was deze week vooral in het nieuws vanwege de door hemzelf gecreëerde...