HomeAchtergrondVan der Poel neemt tijdrit Tour de France serieuzer dan vorig jaar...

Van der Poel neemt tijdrit Tour de France serieuzer dan vorig jaar met tijdritpak van 2750 pond

Mathieu van der Poel pakte vorig jaar op dag twee de gele trui in de Tour de France, maar drie dagen later lag een individuele tijdrit te wachten. Daar hadden ze bij zijn ploeg Alpecin-Fenix verder nog geen rekening mee gehouden. Dat zal dit jaar anders zijn. 

Vader Adrie van der Poel vertelde dat zijn zoon letterlijk maar één keer bezig was geweest met het optimaliseren van de tijdrit. Voor de race tegen de klok in Frankrijk werd in allerijl nog extra en beter materiaal in huis gehaald. De ploeg reisde Frankrijk door voor betere wielen, een beter stuur en een betere helm. Een beter pak zat er niet in, want als leider in het klassement ben je gedwongen om het gele pak van Le Coq Sportif te dragen.

Cyclingnews.com schrijft dat er bij Alpecin-Deceuninck, zoals de ploeg vanaf volgende maand heet, dit jaar geen laatste-moment-beslissingen gemaakt zullen worden. Samen met Kalas Sportwear is hard gewerkt aan het ideale tijdritpak voor Van der Poel in de Tour de France, die opent met een dertien kilometer lange tijdrit in Kopenhagen.

Silverstone

Kalas Sportswear werkt samen met Vorteq, een bedrijf dat gespecialiseerd is in aerodynamica. Zo ontwikkelde dat bedrijf ook het tijdritpak van Simon Yates en Matteo Sobrero, die in de jongste Giro d’Italia de tijdritten op hun naam schreven. Dat pak kostte 2.750 pond (omgerekend zo’n 3.200 euro, red.).

Josef Filip is directeur bij Kalas Sportswear. Hij legt uit: “Prestaties en innovaties zijn het hart van alles wat we nastreven bij Kalas. Onze toewijding naar partners zorgt ervoor dat we de best beschikbare support leveren. De speciale combinatie van hun (Vorteq, red.) unieke kennis van aerodynamica en onze hoogste niveau productie betekent dat we samen een nieuwe collectie pakken van wereldklasse kunnen creëren.”

Frantisek Kloucek is head of development bij Kalas Sportswear. “De samenwerking met Vortex heeft ons onmiddellijk naar de voorhoede gestuwd in de technologie van tijdritpakken. De kwaliteit en hoeveelheid van de data die we konden analyseren, is uitzonderlijk. We hebben deze data al gebruikt om aanzienlijke voordelen te verkrijgen voor onze klanten, waaronder Alpecin-Deceuninck. Zij profiteren optimaal van onze samenwerking door tijd door te brengen in de windtunnel van Silverstone, waar we kun pakken voor de Tour de France optimaliseren.”

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Column | Robert in het rood! Een realistische droom (als z’n ploegmaten meewerken)

Het is misschien een beetje jinxen, want het is natuurlijk allesbehalve een zekerheid dat...

Nairo Quintana toch niet van start in Vuelta: ‘Focussen op verdediging, ontken gebruik’

Gisteren kwam het nieuws naar buiten dat Nairo Quintana uit de uitslag van de...

Vuelta | Jumbo-Visma bereidt ploegentijdrit voor op militair vliegveld

Prestige. Eergevoel. Na de fantastische Tour de France van Jumbo-Visma wil de Nederlandse ploeg...

Andere toppers over ‘crazy’ Evenepoel: ‘Zou Vuelta kunnen rijden zoals Van Aert’

Hij wil er zelf niets van weten en zegt voor een plaats in de...

Meer zoals dit

Andere toppers over ‘crazy’ Evenepoel: ‘Zou Vuelta kunnen rijden zoals Van Aert’

Hij wil er zelf niets van weten en zegt voor een plaats in de...

5 tips voor in je Vuelta-pooltje

Steff Cras (Lotto Soudal) Wie de uitslagenlijst van Steff Cras erbij pakt, kan niet anders...

Opa Lotte Kopecky: ‘Denk niet dat ze ooit al een disco van binnen heeft gezien’

Lotte Kopecky kende na een schitterend voorjaar met onder andere winst in de de...