Het zakelijke huwelijk tussen Lotto, de Belgische nationale loterij en Dstny, een bedrijf dat zich toelegt op cloudgebaseerde bedrijfscommunicatie, komt ten einde. Dat meldt het Vlaamse dagblad De Tijd.
Dstny zegt samenwerking op
Dstny gaat in 2025 van de shirtjes verdwijnen bij de Belgische ploeg die al sinds mensenheugenis in het peloton actief is. Het zou volgens de krant die zich met name richt op financieel en economiisch nieuws niet boteren tussen de CEO's van beide bedrijven. Ze voeren Daan De Wever op, de grote man bij Dstny. Hij vertelt over een vertroebelde relatie met Jannie Haek, de CEO van de Nationale Loterij. Haek zijn stijl en pesoonlijkheid vormt een probleem.
De samenwerking 'strookt niet meer met de normen en waarden van zijn bedrijf', drukt De Wever zich eufemistisch uit. "De relatie met de Loterij liep vlak na de start al niet goed. We hadden snel door dat we in een constructie zaten waar de Loterij geen macht wou delen. Bij elke beslissing - zowel sportief als beleidsmatig - wilden ze het laatste woord hebben. De cultuur, de stijl en de samenwerking waren niet wat we voor ogen hadden."
Topman Loterij al langer onder vuur
De Nationale Loterij wilde (nog) niet reageren op de scoop van De Tijd. Woordvoerder Jérémie Demeyer verwees naar de vergadering van de Raad van Bestuur van maandag. Haek ligt al langer onder vuur. De vakbonden zegden het vertrouwen in hem op vanwege 'zijn communicatiestijl die door ongepast woordgebruik of door de gebruikte toon, kan overkomen als intimiderend, onaangepast en kwetsend.
Dstny was sinds februari 2022 de tweede sponsor van de Lotto-wielerploeg. Voor de naam op het truitje en de rol als tweede titelsponsor betalen ze tussen de 5 tot 7 miljoen euro per jaar. De Wever benadrukt dat de relatie met de wielerploeg zelf wel steeds positief was.
- Cor Vos