HomeAchtergrondTour | Een analyse: hoe moeten de andere ploegen Pogacar bestrijden?

Tour | Een analyse: hoe moeten de andere ploegen Pogacar bestrijden?

Onze redacteur geeft zijn mening over hoe Jumbo-Visma en INEOS in zijn ogen zouden moeten koersen in de bergetappes - en hoopt vurig op spektakel. Eens met zijn analyse?

Vandaag begint de Tour voor de tweede echt voor de klassementsrenners- en ploegen. Na de kasseienrit ligt het klassement namelijk al enigszins in een plooi, maar de eerste serieuze meters bergop moeten nog gereden worden.

Met de Super Planche des Belles Filles (Super omdat ze helemaal naar boven rijden, over het laatst onverharde, steile deel) is dat na vandaag wel anders en dus is het nu aan de andere ploegen om iets te bedenken de onaantastbaar ogende Tadej Pogacar van z’n derde Tourzege op rij af te houden.

De twee aangewezen ploegen daarvoor zijn natuurlijk Jumbo-Visma en INEOS Grenadiers. Hieronder schrijf ik kort met welke tactiek ik die twee ploegen de bergetappes in zou sturen (nog niet eens die naar Planche des Belle Filles, want dat is – helaas – gewoon zo hard mogelijk tegen dat ding oprijden).

Disclaimer: ik schrijf hieronder allemaal dingen op alsof renners robots zijn die je zomaar van alles kunt laten doen, maar ik besef terdege dat het mensen zijn en het allemaal niet zo makkelijk is. Maar een mens mag dromen toch?

Jumbo-Visma

Gezien gisteren lijkt Jumbo-Visma begrepen te hebben wat de enige kans is om Pogacar heel, heeeel misschien van z’n derde tourzege af te houden: oorlog maken. Op ieder mogelijk moment.

Gisteren was het Van Aert die er als enige van de ploeg op uittrok om het niet heel sterk ogende UAE te pijnigen (jaja, hij ging ook gewoon voor de ritwinst, maar dit was mooie bijvangst).

Het moet ook de tactiek zijn voor de lange bergritten, maar dan 2.0: Van Aert als motor mee, maar dan ook de op achterstand staande Roglic meesturen in die vlucht. Van de ploeg Pogacar lijken Majka en McNulty in orde, maar het is niet uit te sluiten dat de Sloveen wat geïsoleerd raakt als Jumbo-Vima de koers op die manier laat ontploffen.

Vingegaard blijft bij zo’n Jumbo-exlosie in eerste instantie bij Pogacar. In een ideaal geval stuur je Kruijswijk of Kuss ook nog op oorlogspad – één van de twee blijft wel zo lang mogelijk bij de Deen. In dit scenario kan Van Aert ook nog mooi puntjes sprokkelen voor groen in de vlucht, win-win!

INEOS Grenadiers

Het zou echt leuk worden als ze bij INEOS meedoen aan bovenstaand scenario. Alleen met een combine van de beste twee ploegen ter wereld – en in deze Tour – kun je Pogacar wellicht slopen. Dus: Daniel Felipe Martinez en Adam Yates mee; Geraint Thomas blijft bij Pogi.

De rol van Van Aert-motor wordt bij INEOS waargenomen door Dylan van Baarle. Met Pidcock hebben ze nog een mooie speelvogel erbij die ze nog eens als bonus in kunnen zetten. Voor INEOS geldt nog veel meer dat ze oorlog moeten maken, want individueel lijken ze minder sterk dan Vingegaard en/of Roglic.

De andere ploegen

Er zijn natuurlijk nog meer sterke klimmersploegen als BORA-hansgrohe en Movistar. Om het Pogacar écht, écht heel lastig te maken, zouden die ook nog hun duit in het zakje moeten doen.

Een beetje zoals de geallieerden het in de Tweede Wereldoorlog aanpakten (ik vergelijk hier Pogacar zeker niet met Hitler trouwens..); eerst de gezamenlijke vijand uitschakelen en daarna zoeken we het verder wel uit.

Realiteit

Nogmaals, als in de diclaimer aangegeven, ik besef terdege dat het allemaal niet zo makkelijk is en deze analyse voor een groot deel ook wensdenken is – niet dat ik het Pogi overigens niet gun, maar ik hou nog meer van spektakel…

In de realiteit zal het er wel op uitdraaien dat bepaalde ploegen, mocht het daadwerkelijk tot een oorlog komen om de Sloveen uit het geel te rijden, voor hun zevende plekkie in het algemeen klassement gaan rijden of iets dergelijks (bij Movistar moeten we zelfs niet gek opkijken als ze voor het ploegenklassement gaan rijden..)

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Vuelta | Selecties druppelen binnen: deze renners staan aan de start in Utrecht

De Tour de France lijkt nog maar amper afgelopen, maar het is toch echt...

Video | Cecilie Uttrup-Ludwig schittert dubbel in reclamespotje: in dialoog met zichzelf

Als Deens bedrijf heb je de keus om een spotje te maken met geletruidrager...

Lefevere over Cavendish: ‘Sportief had hij vrede dat Fabio de Tour zou rijden, maar daarin keerde hij begin dit jaar zijn kar’

Uiteraard heeft manager Patrick Lefevere een uitgebreide visie op de verandering in het sprintersgilde...

Bondscoach Moerenhout glashelder: ‘De eerste plek in de tijdrit is voor Dumoulin’

Het verhaal is bekend: Tom Dumoulin stopt aan het einde van het jaar, maar...

Meer zoals dit

Lefevere over Cavendish: ‘Sportief had hij vrede dat Fabio de Tour zou rijden, maar daarin keerde hij begin dit jaar zijn kar’

Uiteraard heeft manager Patrick Lefevere een uitgebreide visie op de verandering in het sprintersgilde...

Bondscoach Moerenhout glashelder: ‘De eerste plek in de tijdrit is voor Dumoulin’

Het verhaal is bekend: Tom Dumoulin stopt aan het einde van het jaar, maar...

Geen Harrie Lavreysen op EK baanwielrennen: ‘We kunnen hier topsnelheden niet halen’

Hij was de afgelopen jaren nagenoeg onklopbaar in de sprint (en keirin). Eigenlijk kwam...