HomeNieuwsWaarom Vingegaard met zijn postuur goed kan tijdrijden: 'Jonas kan vanuit een...

Waarom Vingegaard met zijn postuur goed kan tijdrijden: ‘Jonas kan vanuit een hele aerodynamische positie zijn kracht kwijt’

Gezien zijn postuur zou je zeggen dat Jonas Vingegaard niet zo'n goede tijdrit moet hebben, maar dat heeft hij wel.

Vorig jaar legde performancemanager Mathieu Heijboer aan Wieler Revue uit hoe dat komt. Heijboer vertelde onder meer over de CdA-waarde, een maat die bepalend is voor de efficiëntie waarmee gefietst wordt en daarmee iets zegt over de aerodynamische vorm van een wielrenner. Die waarde wil je zo laag mogelijk krijgen, maar in de positie die daarbij past moet een renner wel zijn kracht kwijt kunnen.

“Met Cervélo hebben we alles goed voor elkaar, maar de renner maakt het grootste verschil. Op de ideale positie van een renner is geen exact antwoord. Tony Martin was al viervoudig-wereldkampioen tijdrijden toen hij voor ons tekende, maar uit tests bleek dat hij nog progressie kon boeken qua positie. Alleen heeft hij zijn positie uiteindelijk niet aangepast, want hij voelde zich er niet prettig bij en kon niet optimaal vermogen blijven leveren. Je kunt je CdA-waarde wel zo laag mogelijk krijgen, maar als je je kracht niet kwijt kunt dan schiet het niets op.”

De lenigheid om plaats te nemen in de ideale tijdrithouding is een combinatie van moeder natuur en gedegen trainingsvormen. Jonas Vingegaard is iemand die van nature een goede houding heeft. Ondanks dat hij het postuur heeft van een pure klimmer eindigde hij vorig jaar in beide Tourtijdritten als derde.

“Jonas kan vanuit een hele aerodynamische positie zijn kracht kwijt. We zijn met hem nog niet in de windtunnel geweest (augustus, 2021, red.), want door de pandemie was het in de winter moeilijk voor hem om te reizen. We hebben hem wel getest met een windmeter van Velosense op zijn fiets. Ik weet nog dat we zijn data doorstuurden naar de mensen die meekeken vanuit Engeland. Die zeiden: ‘Dit klopt niet, de CdA-waarde is te laag. Kijk even naar de instellingen.’”

“Toen hebben we alles nog eens gecheckt, maar alle instellingen bleken in orde. Jonas zit gewoon onwijs laag in zijn CdA-waarde en kan daarbij het vermogen duwen dat hij bergop ook trapt. Dan kun je op je vingers natellen dat hij ook een goede tijdrit in zijn benen heeft.”

Evenepoel

Heijboer vergelijkt de nummer twee van de laatste Tour de France met Remco Evenepoel, die ook bekendstaat om zijn superieure tijdrithouding. Tijdens de Olympische Spelen van vorig jaar, waar Heijboer Wout van Aert bijstond, zag hij Evenepoel van dichtbij bezig. “Een fantastische atleet die hetzelfde kan als Jonas. Daarmee ben je onwijs in het voordeel, maar je moet die potentie wel benutten.”

“Voordat Jonas bij ons kwam, realiseerde hij zich onvoldoende hoe goed hij is in tijdrijden. Via tests hebben we laten zien hoe bijzonder hij is en zodoende groeide ook zijn motivatie. Jonas heeft de handschoen geweldig opgepakt. Begin dit jaar (2021, red.) had hij nog niet al zijn fietsen binnen vanwege de coronacrisis, maar hij sleepte die ene tijdritfiets die hij had overal mee naartoe zodat hij erop kon trainen. Dat geef ik renners ook mee: je positie is mooi, maar structureel erop trainen maakt écht het verschil.”

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Andrei Tchmil over Van Aert: ‘Volgens mij moet hij naar Lefevere toe, die kan hem grote koersen laten winnen’

In gesprek met Bahamontes gaat Tchmil, die tegenwoordig een wielerfabriek heeft in Moldavië, in...

Danny van Poppel maakt grote indruk als lead-out Jakobsen: ‘Ik dacht even: waar blijft hij, maar hij kwam daarna zo hard!’

Even leek Jakobsen in de slotfase iets te ver te zitten na een versnelling...

Jakobsen kroont zich tot nieuwe Europees kampioen: ‘Iedereen van de ploeg deed een perfecte beurt’

Dat het EK in München voor de sprinters zou zijn was duidelijk te zien...

Mathieu van der Poel en de weg naar topvorm op het WK in Australië

Met de stille trom vertrok Mathieu van der Poel uit de voor hem teleurstellend...

Meer zoals dit

Details crash Benoot bekend: aan 67 per uur op auto, kwartier buiten bewustzijn

Op trainingskamp in het Italiaanse Livigno, nabij de Stelvio, kwam er een abrupt einde...

Mannelijke masseur in vrouwenpeloton: ‘Gaat er veel gemoedelijker aan toe’

Er zijn natuurlijk genoeg overeenkomsten tussen het mannen- en vrouwenpeloton, maar als je inzoomt...

Wiebes’ watts: hoeveel trapt ze weg in een massaprint?

Lorena Wiebes kwam gisteren lelijk ten val, maar de dagen ervoor toonde ze aan...