HomeKlassiekers'Flanders Classics heeft interesse om Amstel Gold Race over te nemen'

‘Flanders Classics heeft interesse om Amstel Gold Race over te nemen’

Vijf dagen na de Amstel Gold Race is er nog altijd veel te doen om Nederlands enige klassieker. In Wielerclub Wattage wordt het gerucht de wereld in geslingerd dat Flanders Classics interesse zou hebben om de koers van Leo van Vliet over te nemen.

De Amstel Gold Race wordt de afgelopen jaren geteisterd door enkele vervelende incidenten. Zo was er tot tweemaal toe de foto-finish die te wensen over liet, een overijverige koersdirecteur in de finale van 2019 waar Mathieu van der Poel zegevierde, en ook vorige week was het raak. Tadej Pogacar werd ogenschijnlijk geholpen door de voorrijwagen van Van Vliet. Ook mocht de ploegleidersauto van UAE Emirates Pogacar depanneren aan de voet van de Kruisberg, op een moment dat de voorsprong op het achtervolgende peloton amper een half minuutje bedroeg. In Wielerclub Wattage wordt deze incidentrijke editie van de Amstel uitvoerig besproken.

Presentator Ruben Van Gucht gooit de knuppel in het hoenderhok: ‘Ik heb vernomen dat er interesse is van een grote speler om de Amstel Gold Race over te nemen. Het zou om Flanders Classics gaan.”

Bakelants: ‘Dat geloof ik meteen. Al die klassiekers in het voorjaar zijn natuurlijk interessant, sport-economisch gezien, om overgenomen te worden. De markt wordt voortdurend afgespeurd. Zeker in deze tijd waarin wielrennen commercieel steeds interessanter wordt. Flanders Classics zal wel geïnteresseerd zijn, net als de ASO. Het zou me ook niet verbazen als de organisatie van de E3 Harelbeke z’n portefeuille wil uitbreiden met zo’n koers. Ik vind het dus eigenlijk een non-discussie.”

Bakelants stelt dat er sowieso geen overname zal plaatsvinden. “Leo van Vliet wil zijn koers toch niet verkopen. Hij wordt door het incident van vorige week nog harder aangespoord om voort te doen.”
Ook hoeft de Gold Race niet te vrezen voor z’n WorldTour-licentie. “In de Ronde van Polen gebeurden elk jaar zware valpartijen, waardoor ook elke keer weer de discussie ontstond of ze de WorldTour-licentie niet zouden moeten afnemen. Daar is nog nooit iets van gekomen. Dat zal ook nu zo zijn. Er is geen rechtlijnigheid in de jurisdictie in de sport momenteel”, aldus Bakelants.

Ontvang onze nieuwsbrief

Geen update meer missen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Laatste artikelen

Cavendish vergeeft Sagan voor crash in Tour 2017: ‘We zijn heel close, hij is een legende’

De tijden dat Peter Sagan en Mark Cavendish epische sprintduels in de Tour uitvochten,...

18-jarige Spanjaard uit team van Valverde overleden na ongeval op training

De 18-jarige Juan Pujalte is donderdag om het leven gekomen na een ongeval op...

Verplicht crossen in buitenland en verbod op nationale crossen: UCI introduceert strenge regels omtrent wereldbeker

Afgelopen winter is wat commotie ontstaan over de wereldbeker veldrijden. Vanwege de drukke kalender...

Niki Terpstra: ‘De vrouw van Julian is ook een carrièretijger, en Patrick vindt het denk ik fijner als de aandacht naar Julian gaat’

Lefevere refereerde in een interview in Humo aan een gesprek dat hij heeft gehad...

Meer zoals dit

Italiaanse bondscoach: ‘Van der Poel, Van Aert en Pogaçar rijden als Eddy Merckx’

"Van der Poel, Van Aert en Pogacar rijden als Merckx', concludeerde Cassani bij La...

Armstrong: ‘Er is geen enkel excuus voor het gedrag van Van Vliet’

Het veelbesproken incident op circa negen kilometer van de finish werd in de podcast...

Van der Poel: ‘Ik wil na Vlaanderen óók in Roubaix nog op mijn best zijn’

Nog even terugblikken op jouw overwinning in Milaan-San Remo. Heeft die voor extra gemoedsrust...