🎥 Dit is de beestachtige klimtijdrit naar Monte Lussari: supersmalle paadjes, volgwagens niet toegelaten!

Stijgingspercentages tot 16%, smalle en grillige paden... Bekijk hier hoe de tijdrit op de monsterlijke Monte Lussari er zal uitzien!

Morgen zal tijdens de tijdrit op Monte Lussari beslist worden wie de Maglia Rosa mee naar huis mag nemen. Omdat de klimtijdrit zo bijzonder is, heeft de organisatie enkele speciale maatregelen genomen om alles in goede banen te leiden.

Na een vlakke aanloop krijgen de renners de Monte Lassuri voorgeschoteld. Een monsterlijke klim in het noordoosten van Italië met een lengte van 7.2 kilometer en een gemiddeld stijgingspercentage van 12.1%. Sommige stukken lopen zelfs op tot 16%!

Bovendien is het pad niet alleen erg steil, maar ook super smal en grillig. Volgauto's zullen daarom aan de voet van de klim moeten stoppen, waarna een mecanicien met een reservefiets achterop de motor zal kruipen. Verder zullen de renners aan de voet verplicht hun tijdritfiets moeten inruilen voor een gewone wegfiets.

Golven

Tot slot is er maar één weg naar de top en moeten de renners dus via hetzelfde pad terug naar beneden. Omdat er te weinig motoren zijn en om te vermijden dat het hele peloton pas na de tijdrit naar beneden kan, zal er in golven gewerkt worden. Na elke golf van ongeveer 40 renners wordt de tijdrit 45 minuten stilgelegd, waarna alle renners en motoren van die golf samen naar beneden kunnen.

Daags nadien wordt de slotrit in Rome verreden en dus is deze klimtijdrit de laatste kans voor de klassementsmannen om een gooi naar de eindzege te doen. Vuurwerk verzekerd dus! Tadej Pogacar won in een soortgelijke tijdrit op Planche des Belles Filles overigens zijn allereerste Tour door Primoz Roglic in extremis nog uit het geel te reden.

Giro d'Italia
  • Foto: YouTube/Horizons Sports