Rasmussen: 'Tragische ongelukken zullen in de toekomst nog vaker dan vroeger voorkomen'

Michael Rasmussen gelooft niet dat er veel actie kan ondernomen worden om de veiligheid in het peloton te verhogen.

105th Tour de France stage-12

Na het tragische overlijden van Gino Mäder, laait de discussie over aankomsten na een gevaarlijke afdaling weer op. De Zwitser kwam namelijk ten val in de levensgevaarlijk afdaling van de Albulapas, waarbij snelheden tot 100 km/h bereikt worden. De finish lag aan de voet van die afdaling, waardoor de renners meer risico namen om zo hard mogelijk naar beneden te gaan.

Volgens de voormalige topklimmer Michael Rasmussen, maakt het echter helemaal niet uit waar de finishlijn getrokken wordt. "De renners zullen nog steeds even snel rijden om beneden aan de afdaling 20 seconden te winnen. Het slaat nergens op", zei de Deen aan Ekstra Bladet. “Het is de aard van het wielrennen dat er een gigantisch risico verbonden is aan een afdaling."

Photo: Vincent Kalut/PN/Cor Vos © 2023

Ook Rasmussen reed tijdens de Ronde van Zwitserland in 2006 de afdaling waar Mäder in een ravijn belandde. "Ik zat in de vroege lucht, maar had niet genoeg kledij, dus ik was bevroren. Uiteindelijk werd ik ingerekend door een groep renners. Als ik nu 20 seconden voorsprong had op de top, of 20 seconden achterstand, ik zou net zo snel gedaald hebben als Juan Ayuso, Gino Mäder en alle anderen die 100 km/u reden."

Toekomst

Rasmussen is er daarom van overtuigd dat het wachten is op het volgende tragische ongeval. "Ik ben vrij zeker dat het opnieuw zal gebeuren. En wellicht zelfs vaker dan vroeger, omdat de racefietsen alleen maar sneller worden. Het is de bereidheid van renners om risico's te nemen die dat bepaalt."

"Het gaat opnieuw gebeuren, want zeer binnenkort rijden de renners terug exact even snel en nemen ze terug evenveel risico", aldus Michael Rasmussen.

Achtergrond
  • Photo JdM/PN/Cor Vos © 2018