Thijs Zonneveld: 'Mijn verwachting is dat Jumbo de komende twee dagen vol gas gaat geven'

Volgens Thijs Zonneveld kunnen we ons verheugen op twee heerlijke dagen in de Pyreneeën. Hij legt uit waarom Jumbo de koers volgens hem hard gaat maken.

Scheldeprijs 2023 elite men

Al na vier etappes trekt de Tour de bergen in - en dan werd er in de eerste twee dagen in Spaans Baskenland ook al flink geklommen. Een atypische Tourstart en AD-analist/columnist Thijs Zonneveld verwacht dat Jumbo-Visma meteen de knuppel in het hoenderhok zal gooien in de twee Pyreneeën-ritten.

Soudet ver-schrik-ke-lij-ke klim

De theorie die hij daarvoor heeft, is dat Jumbo-Visma de koers net als vorig jaar weer heel hard wil maken en deze Pyreneeënritten zich daar meteen al prima voor lenen. Bij Jumbo-Visma beseffen ze volgens Zonneveld ook wel dat Pogacar de beste wielrenner ter wereld is, maar hij heeft een achilleshiel: lange beklimmingen, het liefst op hoogte en als het ook nog heet is.

Aan die laatste twee voorwaarden wordt niet echt voldaan, maar die eerste wel. "De Soudet is echt lang. Er zitten bovendien kilometers in van 11 of 12 procent. Het is echt een ver-schrik-ke-lij-ke klim. En de Marie Blanque is de laatste kilometers echt heel erg steil. Als je genoeg vermoeidheid opbouwt, kan het daar meteen gebeuren."

Zonneveld vervolgt. "Er zijn niet heel veel bergen waar profwielrenners een uur over doen. Met de Soudet vandaag en de Tourmalet morgen zitten er twee in de Pyreneeënritten. De enige reden waarom Jumbo niet iets zal proberen: dat Vingegaard zich niet goed genoeg voelt. En daar lijkt het niet op."

Vol gas, Van Aert mee in de vlucht

Dus verwacht Zonneveld spektakel. "Mijn verwachting is dat Jumbo de komende twee dagen vol gas gaat geven. Dan krijg je weer Van Aert in de vlucht. En daarachter Benoot en de anderen die gas gaan geven. Sepp Kuss die op het laatst nog fungeert als een soort lanceerplatform is. En dan maar kijken hoe ver je komt."

Dat zit er vandaag al in, maar de rit van morgen leent zich er nog beter voor. "Dan is het meer een opeenvolging van beklimmingen. Dalen, klimmen, dalen, klimmen, dalen, klimmen. Vandaag heeft Jumbo het echt nodig dat ze een renner meesturen in de vroege vlucht."

Resumerend denkt Zonneveld dat je echt even beter twee middagen vrij kan nemen.. "Morgen sowieso, vandaag is de kans heel groot dat er al iets gaat gebeuren. Als is het maar om vermoeidheid te stapelen. We weten niet precies wat Pogacar gedaan heeft, maar hij was geblesseerd en hij heeft niet zichtbaar getraind op die achilleshiel die vorig jaar werd blootgelegd. Alleen z'n ploeg is wel sterker geworden in vergelijking met vorig jaar."

"Ik denk dat er nu al een voorbeslissing komt, de komende twee dagen. Je gaat echt zien hoe de verhoudingen zijn. Normaal heb je de eerste twee weken soms geen idee wie de beste is. Omdat Jumbo waarschijnlijk druk gaat zetten, ga je dat nu wel zien", besluit Zonneveld. Hieronder luister je de hele podcast.

Nog even opsommend hoe de ritten eruitzien: vandaag van Pau naar Laruns is het eerst een stuk vlak, daarna volgt de lange Soudet met daarna een flink tussenstuk met nog een klimmetje van derde categorie erin. De hoofddis is de korte maar in de laatste kilometers zeer steile Marie Blanque. Na de afdaling van die klim volgt nog een kort stuk vals plat naar de streep. Het stuk tussen de top van de Marie Blanque is 18 kilometer, waarvan 11 in dalende lijn.

Morgen is de rit met 144 kilometer een stuk korter dan de 162 van vandaag en is het na een opwarmertje van derde categorie dus alleen maar klimmen en dalen. Achtereenvolgens wachten dan de Aspin, de Tourmalet en de aankomst bergop naar Cauterets-Cambasque.

Tour de France
  • Photo: Gregory van Gansen/PN/Cor Vos © 2023