Wielermanager Berkhout trekt verhalen rond Amazon in twijfel: 'Goed mogelijk dat bedrag niet in contanten wordt uitbetaald'

Wielermanager Martijn Berkhout is kritisch over Jumbo-Visma. Hij vindt de mogelijke deal met Amazon raar en denkt dat ze nu met een veel hoger budget werken dan naar buiten komt.

Vuelta Espana 2023 - Stage-21

Hoewel Martijn Berkhout nog maar 38 jaar oud is, is hij een grote meneer in de wielerwereld. Samen met zijn broer Eelco runt hij de wielertak van sportmanagementbureau SEG en heeft hij onder andere Fabio Jakobsen, Dylan van Baarle, Wout Poels en Mark Cavendish in zijn stal.

Amazon

In die hoedanigheid weet hij natuurlijk van de hoed en de rand in het peloton. Hij verbaast zich dan ook over de berichtgeving omtrent de mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step en de mogelijke deal van die eerste ploeg met Amazon als nieuwe sponsor.

Volgens hem kan dat bijna niet kloppen. "Helaas twijfel ik aan de waarheid van het bericht. Amazon zou €15 miljoen inleggen maar tegelijkertijd geen titelsponsor worden. Dat lijkt mij een zeer onwaarschijnlijke combinatie: voor €15 miljoen wil je op zijn minst voorkomen in de naam van de ploeg. Het lijkt me goed mogelijk dat dit bedrag betrekking heeft op de mediawaarde van een documentaire en niet in contanten wordt uitgekeerd", zegt hij in het FD.

Tekst gaat verder onder de advertentie

Kritiek Jumbo-Visma

Daarnaast heeft Berkhout ook de nodige kritiek op Jumbo-Visma. Volgens hem profileert de ploeg zich verkeerd en hij denkt ook dat ze meer te besteden hebben dan ze doen voorkomen.

"Als manager van wielrenners ken ik de bedragen die omgaan in deze tak van sport. Het is onmogelijk om met de €25 mln die Jumbo-Visma jaarlijks zou besteden, toppers als Primož Roglič, Jonas Vingegaard, Wout van Aert en Sepp Kuss te betalen."

Door te stellen dat UAE en INEOS veel meer te besteden hebben dan zij meten ze zich bovendien een underdog-rol aan. Onverstandig, vindt Berkhout. Hij weet ook wel hoe het wel moet.

"Als het Real Madrid van het wielrennen: wij zijn de grootste, wij zijn de beste. Dat is een teken van kracht en heeft op sponsors op den duur een veel grotere aantrekkingskracht dan steeds weer te benadrukken dat het budget beperkt zou zijn", besluit hij.

Het gehele, zeer interessante interview kun je lezen via de link naar het FD eerder in dit artikel 

Achtergrond
  • Photo: Rafa Gomez/SCA/Cor Vos © 2023