Voor ons nieuwe magazine (je bestelt het hierrrrr) liep verslaggever Tim Beck een dagje mee met de vrouwenteams in de Simac Ladies Tour die op een Specialized-fiets rijden (SD Worx en AG Insurance - Soudal Quick-Step). Daar kreeg hij ook de nodige uitleg over het materiaal van Peter Kraaijvanger van Specialized.
Hoeveel fietsen?
Zo kwamen we erachter hoeveel fietsen renners en rensters thuis hebben staan. "Over het algemeen hebben ze één trainings- en één tijdritfiets thuis. Plus twee of drie koersfietsen en één tijdritfiets voor wedstrijden. Dan zijn er nog een hoop wielen. Hoge wielen, lage wielen, wielen voor kasseien."
En wanneer nemen ze dan hoge of lage wielen? "Het hangt af van hoe comfortabel iemand zich erbij voelt, maar normaal rijden de rensters met hoge wielen en kiezen ze bij een klimetappe met lange stukken aan zes procent of meer voor lage wielen."
Banden
De ontwikkeling op het gebied van de fietsen zelf ging de afgelopen jaren razendsnel met steeds aerodynamischer frames, maar ook in de bandenwereld is er een revolutie gaande: tubeless. Daarbij zit er geen binnenband in de band en dicht latexmelk eventuele lekken. Ideaal, zou je zeggen. Maar voor de profs zitten er wat haken en ogen aan.
"Qua banden is tubeless de trend. Dat willen wij ook, want het is gewoon een prachtig product. Alleen voor profs zijn er drie nadelen: het is zwaarder, er kan latex op de fiets komen en tubeless dicht de band tot hooguit vijf bar. Daarmee kunnen Kopecky en Jakobsen geen sprint winnen. In koers moet je dus wel wisselen."
Daarom is het bij de profteams van Specialized nog geen gemeengoed. "Bij de mannen van QuickStep en BORA-hansgrohe kiezen ze voor draadbanden, terwijl ze bij AG Insurance tubeless rijden met hoge wielen en draad met lage wielen."
- Photo: William Cannarella/Cor Vos © 2022