Eli Iserbyt hekelt nieuwe opzet Wereldbeker veldrijden: 'Voor onze sponsors is het bijna een drama te noemen'

De UCI presenteerde onlangs de nieuwe opzet van de Wereldbeker veldrijden, maar Eli Iserbyt is duidelijk niet enthousiast. Hij maakt er korte metten mee. 

eli iserbyt onder de modder

Het voorjaar van het wegseizoen zit er nog maar net op en we maken ons op voor de Giro, maar ondertussen houdt de nieuwe kalender de gemoederen in de crosswereld bezig. Eli Iserbyt doet zijn zegje over de nieuwe plannen van de UCI en baalt er duidelijk van.

Jammer

De internationale wielerbond krimpt het aantal Wereldbekerwedstrijd ietsje in en maakt het 'Wereldbekerseizoen' wat compacter door in twee weekenden dubbele Wereldbekermanches te laten verrijden. Veel mensen vroegen om die compactere kalender, maar van Iserbyt hoefde het niet zonodig.

"Persoonlijk vind ik dat jammer, omdat een kortere Wereldbeker er ook voor zorgt dat de aandacht van buitenaf nog meer gaat inkrimpen in periodes dat er geen Wereldbekers worden verreden. Als ik zelf deze kalender had mogen samenstellen, dan had ik de Wereldbeker liever wat vroeger zien starten", zegt hij tegen Wielerflits.

Van der Poel, Van Aert en Pidcock

Iserbyt weet wel wat de reden is voor die compactere kalender, maar volgens hem worden de échte crossploegen op deze manier de dupe.

"Anderzijds, ik denk dat iedereen weet waarom de focus van de UCI zo hard op december en januari komt te liggen...", doelt hij op wegtoppers als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tom Pidcock die vaak rond die tijd hun intrede in het veld doen.

De kleine Belg voelt zich niet vergeten door de UCI, maar plaatst wel een kanttekening. "Ik stel wel vast dat er niet voldoende aandacht is gegaan naar de echte crossploegen. Voor onze sponsors is deze Wereldbeker-kalender bijna een drama te noemen."

"Voor de renners valt het goed mee. Mij maakt het persoonlijk niet uit als de Wereldbeker pas in december of januari begint. Maar voor de echte honderd procent crossteams, zoals Pauwels Sauzen-Bingoal en Baloise-Trek Lions, verdwijnt er wel een groot deel van hun exposure bij internationale media. De tijdspanne waarin zij echt veel return voor hun sponsoring krijgen op internationaal vlak, begon de voorbije jaren al in de crossen in Amerika. Nu wordt die periode enorm ingekort."