Interview | Luka Mezgec, door Tom Dumoulin genoemd als voorbeeld voor hoe het ook kan: 'Meer is niet altijd beter'

Luka Mezgec is al jarenlang een gewaardeerd renner in het peloton. De Sloveen werkt volgens zijn eigen methode. 

Mezgec

In gesprek met Wieler Revue gaat de sprintaantrekker van Dylan Groenewegen, die normaal gesproken ook start in de Tour de France, in op zijn manier van werken. "Ik train over het algemeen minder dan andere renners. Iedereen traint zo veel tegenwoordig. Soms te veel. Ik heb liever dat ik minder doe en meer specifiek aan de slag ga, maar voor ieder individu is dat anders."

In Op Gevoel, de biografie van Tom Dumoulin, wordt Mezgec genoemd als voorbeeld voor hoe het ook kan. Ze kwamen elkaar tegen in Livigno, waar Mezgec op dat moment op trainingskamp was en Dumoulin een bezoek bracht voor het boek. Er wordt geschreven dat Mezgec om en nabij de zestien uur per week traint.

"Ik zag Dumoulin inderdaad toen hij een soort roadtrip maakte voor zijn boek", vertelt Mezgec. "Het is niet altijd zestien uur, want soms is het ook twaalf uur of richting een belangrijk doel twintig uur per week. Maar over het algemeen train ik niet zoals andere renners 25 of zelfs 30 uur per week. Ik denk dat dat simpelweg niet voor mij zou werken."

Marcel Kittel

Op trainingskampen is Mezgec dan ook zeker niet de beste van de ploeg. "Aan het begin van het seizoen kan ik de rest amper volgen. Iedere training word ik gelost, maar als de koersen beginnen, komen we steeds dichter qua niveau."

"Een eye-opener voor mij was mijn eerste jaar als prof, in 2013. Ik herinner me dat ik als neoprof bang was om iets te doen, of om iets te zeggen. Ik deed wat iedereen deed, maar ik keek ook naar Marcel Kittel. Hij was altijd de eerste die gelost werd en klaagde altijd dat het te lang was, of dat het te hard ging."

"De anderen maakten trainingen van vijf uur. Als we bij het hotel kwamen, gingen ze nog door. Ik dacht: ik moet mee, omdat zij daardoor goed zouden zijn. Alleen was ik al helemaal op. Zes maanden later zag ik de uitslagen en had Kittel tien koersen gewonnen. De mannen die langer waren gaan trainen, hadden niets gewonnen. Meer is niet altijd beter."

Team Jayco-AlUla

Mezgec legt uit wat de gedachte achter zijn werkwijze is. "Mijn mentaliteit is dat er een lijn is waarop je perfect getraind hebt en perfect je rust hebt kunnen pakken. Je kunt boven die lijn zitten of eronder. Erboven ben je te moe, en in mijn ogen kun je er dan beter onder zitten en net iets te weinig gedaan hebben. Daardoor behoud je een bepaalde frisheid. Natuurlijk zoek ik ook die ideale lijn, maar als je als renner twijfelt tussen meer of minder, kun je beter iets minder doen."

"Als je namelijk té lang boven die lijn zit, ben je een gat voor jezelf aan het graven. Ik werk een stuk beter als ik frisser ben. Al kan ik me voorstellen dat diesels beter zijn als ze een klein beetje vermoeid zijn. Ik kan natuurlijk niet voor iedereen zeggen wat werkt, maar over het algemeen denk ik wel dat veel renners overtraind zijn."

Bij zijn ploeg Team Jayco-AlUla laten ze Mezgec zijn gang gaan. "Ik ben heel gelukkig met deze ploeg. In 2016 vertelde ik ze dat ik mijn eigen trainingen wilde bepalen. Daar konden ze mee leven. Er was een periode dat mijn supervisor bij de ploeg dacht dat ik te weinig deed.

"Dat ik vorm zou verliezen na drie weken in een grote ronde, maar ik bewees juist het tegenovergestelde. Coaches vertelden me dat ik hun theorieën tenietdeed door juist in week drie beter te worden, omdat ik nog frisheid had."

Nieuws
  • Cor Vos