Racefietsen zijn er in veel verschillende prijsklassen. Voor ongeveer € 500 kun je al een prima instapmodel kopen, maar je kunt ook duizenden euro’s uitgeven aan een racemonster en je zo een echte prof wanen. Maar hoe komt het eigenlijk dat de ene fiets zoveel duurder is dan de andere? In dit artikel leggen we de belangrijkste onderdelen uit die de prijs bepalen.
Frame: licht en sterk
Het frame is het belangrijkste onderdeel van je racefiets, alle andere onderdelen zitten hier aan bevestigd. Het materiaal van het frame heeft een grote invloed op de prijs van de fiets. Staal, aluminium en carbon zijn de meest gebruikte materialen. De beste racefietsen komen tegenwoordig met een carbon frame. Dit materiaal is licht, sterk en stijf, wat zorgt voor een efficiënte krachtoverdracht en een comfortabele rit. Maar zo’n carbon frame kost al snel rond de €1.000.
Daarnaast zijn er verschillende soorten frames, zoals endurance frames die gericht zijn op comfort op een lange rit. Aero frames zijn juist ontworpen voor snelheid en aerodynamica. Zo is er voor iedereen iets dat goed bij hun rijstijl en behoeften aansluit.
Groepsets: de motor van je fiets
Het volgende onderdeel dat een groot deel van de prijs bepaalt, is de groepset. Dit zijn de onderdelen die zorgen voor het schakelen en remmen, zoals de versnellingen, derailleur, ketting en het crankstel. De meest voorkomende merken zijn Shimano, Campagnolo en SRAM, zij bieden groepsets in verschillende prijsklassen. De duurdere modellen zijn vaak lichter, schakelen soepeler en zijn gemaakt van lichte en sterke materialen zoals carbon en titanium.
Ook kun je kiezen voor een elektrische groepset. Schakelen gaat dan zonder kabels, wat de fiets een strakke en gestroomlijnde uitstraling geeft. Hier moet je echter wel flink voor in de buidel tasten. Zo kost de duurste groepset van Shimano minimaal € 2.500,-.
Wielen: kwaliteit die het verschil maakt
Wil je echt verschil maken in de kwaliteit van je racefiets? Dan zijn de wielen een uitstekend onderdeel om in te investeren. Veel standaard racefietsen worden namelijk geleverd met zwaardere en kwalitatief minder goede wielen om de kosten laag te houden. Dit is zonde, want goede wielen kunnen echt een groot verschil maken.
High-end wielen zijn vaak gemaakt van carbon. Hierdoor zijn ze licht en stijf en bieden ze verbeterde aerodynamica. Dit vermindert de luchtweerstand, met name invloed heeft bij hoge snelheden. Ook hogere velgen dragen bij aan een betere aerodynamica.
Imago en exclusiviteit van een merk
Het merk van de racefiets heeft soms ook een flinke invloed op de prijs. Bepaalde aanbieders hebben namelijk een reputatie opgebouwd en kunnen daarom een hogere prijs vragen.
Het is niet voor niets dat Canyon een renner als Mathieu van der Poel een tienjarig contract aanbiedt. Als mensen hem zien winnen op zo'n fiets, vergroot dit de aantrekkingskracht van het merk.
Hoe lichter, hoe beter
De hoge prijs van een racefiets komt vooral door het gebruik van materialen die de fiets zo licht mogelijk maken, zonder stevigheid te verliezen. Hoe minder gewicht je namelijk meeneemt, hoe sneller je rijdt. Benieuwd geworden naar zo’n dure fiets? Bekijk dan ons lijstje met de 10 duurste koersfietsen.
Bijkomende kosten
Naast de hoge prijs van de racefiets zelf zijn er ook andere kosten om rekening mee te houden. Je wilt dat je fiets lang meegaat, dus een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker is geen overbodige luxe. Ook is het belangrijk om een fietsverzekering te hebben, zodat je beschermd bent tegen diefstal en schade. Let wel op: hoe duurder je fiets, hoe hoger de premie meestal is.
- Taylor Smith / Unsplash