Sommige teams gooien het ontwerp van hun shirt ieder jaar drastisch om, anderen rijden al jaren ongeveer in hetzelfde shirt. Voor een wielerfashionista als ik is het vanaf pak 'm beet november tot januari een spannende tijd - bij gebrek aan koers. Inmiddels hebben alle ploegen hun shirtjes gepresenteerd. Ik leg ze langs de meetlat en geef een cijfer. Vandaag Jayco-AlUla
Purno meets Jayco-AlUla
Misschien ken je Purno de Purno niet. Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Ik vind Purno de Purno Nederlands cultureel erfgoed en dus is het net zoiets zeggen als: misschien ken je Joop Zoetemelk niet.
Maar toch, ik introduceer 'm even. Purno de Purno, niet Joop Zoetemelk. Purno de Purno werd zes keer tweede in de Tour de France en won 'm in 1980... geintje. Purno de Purno is een in paarse strak schaatspak gehuld mannetje dat in 1989 z'n intrede deed in het VPRO-kinderprogramma De Torens van Pizza.
Dat was zo'n succes dat de geanimeerde viezerik een eigen show kreeg. Hij was van 1989 tot 2007 actief. Purno de Purno z'n catchphrase was Sapperedosio, de serie speelde zich af in een decor van billen en borsten die een heuvellandschap moesten voorstellen - zeg maar de stoute versie van het Teletubbielandschap -, andere personages in het programma waren onder andere De Kietelaar, Stomme Eend en Pedo de Postbode. Dan heb je een beetje een idee...
Paars
Dat heeft allemaal bijzonder weinig met de wielerploeg van Dylan Groenewegen en Michael Matthews te maken, zou je zeggen. Behalve dan dat hun shirt vanaf dit seizoen dezelfde kleur paars heeft als het strakke pak van die olijke VPRO-viezerik: paars.
In Australië hebben ze natuurlijk geen weet van mijn associatie met Purno de Purno - en in Saoedie-Arabië, het land van co-sponsor AlUla, moeten ze er al helemaal niks van hebben - maar voor mij is dat paarse shirt een enorme trip down memory lane. Daarnaast is het ook gewoon een prima, opvallend en vernieuwend ontworpen shuirt door het hippe (en schreeuwend dure) merk MAAP. Een 9,6!
- Cor Vos