/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2Fsource%2Fwieler-revue%2Fsource%2Fwielerrevue%2F2017%2F08%2Fvuelta_a_espana%2Flunch%2Fcorvos_00026054-025.jpg)
Het Franse medium Stade 2 staat erom bekend jacht te maken op het gebruik van motoren in fietsen. Het sportprogramma is gekomen met een nieuwe reportage, waar ze de testen van de UCI onder de loep nemen.
Door het gebruik van een tablet probeert de UCI eventuele valsspelers op te sporen. Op het WK veldrijden viel de Belgische belofterenster Femke Van den Driessche zo door de mand. Toch beweert Stade 2 dat de testen van de UCI verre van waterdicht zijn.
Uit de waarnemingen van expert Istvan Varjas, de Universiteit van Saarbrücken en expert in meetsystemen Bernd Valeske blijkt dat het goed mogelijk is dat er verborgen onderdelen in de fiets zitten. Varjas zegt in de reportage dat een dubbele laag carbon al genoeg kan zijn om de dans te ontspringen.
In een reactie op de reportage zegt de UCI dat een Amerikaans onderzoek aantoont dat de testen wél waterdicht zijn. Mits ze worden gedaan door speciaal getraind personeel. “Het is duidelijk dat de personen in de reportage geen training hebben gehad. Wij hebben ze aangeboden om te laten zien hoe scanners effectief gebruikt worden”, luidt het in de persverklaring.
Het Franse Stade 2 zond gisteren een repo uit over de houtjetouwtje-manier waarop de UCI op motordoping test.
— Thijs Zonneveld (@thijszonneveld) 4 september 2017