De vraag hoeveel profwielrenners verdienen houdt de gemoederen steevast bezig. Zijn renners nog steeds 'slaven van het asfalt' of fietsen ze inmiddels een aardig zakcentje bijeen? En wat bepaalt de hoogte van hun salaris eigenlijk?
Tom Boonen trakteerde zichzelf begin juli op een Donkervoort D8 GTO, een op maat gemaakte sportwagen van Nederlandse makelij. Prijskaartje? 150.000 à 200.000 euro. Niet slecht voor een renner die zijn geld verdient met hard fietsen. Toch zijn dergelijke bedragen niet veel meer dan zakgeld voor de bestbetaalde sporters ter wereld.
Grootverdieners
Geschat wordt dat de gemiddelde knecht in de WorldTour tussen de 40.000 euro en 100.000 euro per jaar verdient. Wie meer wil opstrijken als knecht, moet over speciale talenten beschikken. Denk aan de sprintloodsen van toppers als Mark Cavendish, Marcel Kittel en André Greipel. Dergelijke renners zijn onmisbaar voor het succes van de ploeg en dus automatisch meer waard.
Het grote geld wordt echter bijgeschreven op de rekeningen van winnende klassiekercoureurs, topsprinters en uiteraard klassementsrenners.
Lees het volledige onderzoek naar de loonstrookjes van profwielrenners en een overzicht van de grootverdieners in de nieuwe Wieler Revue. In dit nummer een uitgebreide terugblik op de Tour de France 2015, een analyse van de groeiende macht van de ASO en een interview met Giro Rosa-winnares Anna van der Breggen. Bestel hier het nieuwe nummer van Wieler Revue in onze webshop!