Dit zijn de nieuwe veiligheidsmaatregelen die de UCI komend seizoen verplicht

Na de vele zware crashes het afgelopen seizoen is het dan (eindelijk) zover. Hieronder lees je de maatregelen die de UCI vanaf het seizoen 2021 verplicht voor organisatoren. De nieuwe eisen zijn tot stand gekomen in samenwerking met een werkgroep waarin renners (bijvoorbeeld Philippe Gilbert en Matteo Trentin), wielerploegen en organisatoren vertegenwoordigd waren.

fabio jakobsen crash

1) Overal dezelfde hekken

Bij etappes waar kans is op een massasprint wordt een standaardhek ingevoerd dat verplicht gebruikt moet worden door de koersorganisator. Experts buigen zich op dit moment over het type hek, maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit het type hek zal worden dat al gangbaar is in de Tour de France.

Tijdens de Ronde van Polen werden bijvoorbeeld andere hekken gebruikt, met alle gevolgen van dien. Fabio Jakobsen vloog er dwars door- en overheen. Met de hekken uit de Tour zouden gevolgen van de val van Jakobsen waarschijnlijk minder ernstig zijn geweest.

2) Iedere koers stelt een veiligheidsmanager aan

Bij iedere koers is er iemand van buitenaf die verantwoordelijk is voor de veiligheid op en rond het het parkoers. Nu ontbreekt het vaak aan coördinatie rond een koers. Renners hebben geen idee bij wie ze terechtkunnen - wat ongenuanceerd gezegd: men doet maar wat. Met bij iedere koers een veiligheidsmanager moet dat veranderen.

3) Strengere regels voor 'verkeer' in de koers

Het is nu soms Wild West in en rond het peloton. Het gevaar komt van achter, van voren, van opzij en van boven - en ook nog van onder als je slecht wegdek meetelt, maar zie daarvoor punt 4.. Denk bijvoorbeeld aan de crash van Julian Alaphilippe in Ronde van Vlaanderen, waar er een motor in de weg reed. Of wat te denken van de helikopter boven het giropeloton waardoor Etienne van Empel en (vooral) zijn ploeggenoot Luka Wackermann verwondingen opliepen.

4) Meer aandacht voor obstakels op de weg

Met een wildgroei aan rotondes en wat al niet meer is het zaak die obstakels beter en op een eenduidige manier aan te geven. Daar komen duidelijkere regels voor. Maar denk hierbij ook aan heel beroerd wegdek, zoals in de afdaling van de Col de Plan Bois in de Dauphiné, waar Steven Kruijswijk tegen de grond ging en z'n Tour in duigen viel.

5) Strenger optreden tegen gevaarlijk gedrag renners

De rondvliegende bidons, schouderduwen in de sprint, rare houdingen in afdalingen; de UCI gaat er paal en perk aan stellen. Hoe is nog niet duidelijk (dus dat is weer lekker op z'n UCI's), maar er gaat in ieder geval íets gebeuren. Hopelijk komen er eenduidige regels die van tevoren vastliggen, zodat de renners van tevoren weten waar ze aan toe zijn..

En dit waren de leden van de werkgroep

Namens de AIGCP (dat zijn de teams): Iwan Spekenbrink (Team Sunweb), Richard Plugge (Jumbo-Visma), Patrick Lefevere (Deceuninck-QuickStep) en Carsten Jeppesen (Team Ineos).

Namens de AIOCC (dat zijn de organisatoren): Christian Prudhomme (ASO), Richard Chassot (Ronde van Romandië) en Thierry Gouvenou (ASO).

Namens de CPA (dat is de rennersvakbond): Gianni Bugno, Pascal Chanteur, Laura Mora, Philippe Gilbert en Matteo Trentin.