Iljo Keisse woedend over nieuwe UCI-regels: 'Besloten door mannen die nooit op fiets hebben gezeten!' 

Hier zit geen woord Spaans bij.

iljo keisse

Iljo Keisse maakt tegenover Sporza van zijn hart geen moordkuil. De ervaren renner van Deceuninck-QuickStep is het niet eens met de nieuwe regels die de UCI vanaf 1 april invoert in het peloton. Hij loopt helemaal leeg over het verbod op dalen op de bovenbuis (super tuck) en de tijdrithouding op de wegfiets (zie artikel in link hieronder).

"Het is echt belachelijk", begint de 38-jarige Belg z'n betoog. "In mijn ogen is die daalpositie helemaal niet gevaarlijk, al is het bijtrappen dat sommigen doen misschien een ander verhaal. Maar het op de buis zitten an sich is niet gevaarlijker dan wat vroeger gebeurde, toen men met het achterwerk soms bijna op de tube zat." (Overigens mag deze positie met de nieuwe regels ook niet meer, aangezien je op het zadel moet zitten.)

Over het verbod om in de tijdritpositie te rijden op de wegfiets is Keisse nog duidelijker. "Geen enkele prof zal zijn handen op het stuur leggen op een weg die zich daar niet voor leent. We zullen zelf wel uitmaken wat veilig is en wat niet."

Het zijn niet alleen de regels zelf die Keisse vooral dwarszitten, maar ook de mensen door wie ze vastgesteld worden. "Het is besloten door mannen die nog nooit op de fiets hebben gezeten of bij wie dat al 20 jaar geleden is. Van die mensen hebben we geen raad nodig. Wij bemoeien ons toch ook niet met hun bussiness?

Keisse fulmineert nog even door. "Het is absurd! Ik snap echt niet waar die beslissingen vandaan komen en wie ze neemt. Is er wel naar de renners geluisterd? Het zou mij verbazen als dit de stem van het peloton is. Een veilig parkoers, zonder extreem slechte wegen en versmallingen, dát zouden de werkpunten van de UCI moeten zijn."

De Gentenaar stelt tenslotte ook nog vraagtekens bij het bidonweggooiverbod en de uitvoerbaarheid van de nieuwe regels. "Ik begrijp dat je je bidons niet zomaar overal mag weggooien, maar vroeger stond ik als kind te kijken naar de koers in de hoop een bidon te bemachtigen. En hoe gaan ze dit allemaal controleren? De kopgroep en het peloton worden vergezeld door een camera, maar wat met groep 2 of 3 in de achtergrond? Als daar iemand een gat dichtrijdt door op de bovenbuis te dalen, wie zal het gecontroleerd hebben? Die ene renner die het zitten heeft, die zullen ze uit koers nemen."